Ga naar hoofdinhoud

Hoe herstelt de transportsector straks van Coronacrisis?

Het hoogtepunt van de Corona-pandemie lijkt, voorzichtig gesproken, achter de rug. Europa kijkt nu naar gecoördineerde versoepeling van beperkingen. Wat betekent dat voor de economie en de transportsector? ING Economisch Bureau zet dat uiteen in een korte analyse.

Er zijn met het versoepelen van de ‘lockdown’ twee scenario’s denkbaar:

  • vanaf mei een stapsgewijze versoepeling van de beperkingen waardoor het economisch verkeer weer geleidelijk op gang komt met een U-vormig economisch herstel als uitkomst;
  • én de mogelijkheid dat het virus later dit jaar de kop weer opsteekt er vervolgens een terugval komt in de net ingezette groei en we een aantal maanden later pas weer gaan groeien. In dit scenario spreken we van een W-vormig economisch herstel. ING heeft beide scenario’s hier uitgewerkt.

Voor de transport- en logistieke sector – met een ca 5 procent aandeel in de economie-  betekent dit in het eerste scenario na een verwachte omzetterugval in Q2 van dit jaar snel herstel wat langzaam doorzet in Q4 en 2021.  Dat wordt voor de hele sector een verwachtte omzet dip van 12 procent en een herstel van 11 procent in 2021. Binnenlandse omzet is voor ruim 60 procent Food en Bouw gerelateerd en de sector beweegt daar dus op mee. In het tweede scenario volgt na de eerste forse dip en kortstondig herstel door het opnieuw opsteken van het virus een tweede terugval in Q4 en slechts een geleidelijk herstel in 2021. Door het langdurige karakter van dit scenario neemt de onzekerheid toe. Bedrijven stellen investeringen langer uit of zelfs af en consumenten doen dit met grotere aankopen. Het herstel is in de meeste sectoren trager en in het kielzog van de industrie en de bouwsector ondervindt de transportsector daardoor in dit tweede scenario een langdurigere omzetterugval. Dat zou dan neerkomen op een verwachte omzet dip in 2020 van 18 procent en een herstel van 7 procent in 2021.

Foto: Ministerie Infrastructuur en Waterstaat

Transport & Logistiek is een sector is waar extra hard en slim gewerkt moet worden voor het rendement. De trends in de sector werden ingekleurd door toenemende volatiliteit als gevolg van afnemende economische groei, toenemende transparantie, afnemende zendingsgroottes en toenemende leverfrequenties. Dat was al voor de corona uitbraak het geval en de sector wordt hierdoor nu nog meer op de proef gesteld. Als het coronavirus ingeperkt is, bestedingen weer oplopen en de internationale productie en handel worden hervat zal dit positief uitpakken voor een veerkrachtige transportsector. ING geeft nog de volgende aanbevelingen:

  • Wacht niet af! Ga in overleg met opdrachtgevers en stem leveringstijden en orderportefeuilles af, transparante communicatie wordt gewaardeerd en versterkt de relatie.
  • Neem organisatie van je hele supply chain onder de loep en maak strategische keuzes voor de korte en lange termijn.
  • Zorg voor snel zicht op je potentiële liquiditeitskrapte als gevolg van aflossingen op financiële verplichtingen en kaart dit als nodig bij de financiële dienstverleners aan. De banken faciliteren mogelijkheden voor het uitstellen van aflossingsverplichtingen.
  • Maak gebruik van de ondersteuningsmaatregelen die door de overheid zijn gelanceerd; Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW), de BMKB-regeling en de Garantie Ondernemersfinanciering (GO). En maak gebruik van uitstel van betaling van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loonbelasting en omzetbelasting.

ING heeft een overzichtelijke Corona checklist gemaakt met de maatregelen waarvan ondernemers gebruik kunnen maken.

Bron: ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer