Ga naar hoofdinhoud

IRU roept EU op tot schrappen grenscontroles transport

De Europese Commissie heeft de EU-lidstaten afgelopen week opgeroepen zogeheten ‘Green Lanes’ in te stellen voor goederentransport bij grensovergangen. De maximale vertraging zou 15 minuten mogen zijn, maar in realiteit staan er nog steeds lange files op sommige plekken. De International Road Transport Union (IRU) roept de lidstaten nu op om elke systematische vorm van grenscontrole achterwege te laten.

Een gecombineerde actie hierin van de EU-lidstaten is nodig om de logistieke goederenstroom optimaal te houden, vindt IRU. “Nieuw gecreëerde grenzen in het Schengengebied mogen niet leiden tot controlemaatregelen die de goederenstroom ernstig belemmert en de levering van voedsel, water en medische voorzieningen aan burgers in heel Europa verhindert. Elke dag zien we kilometers lange files en lange wachttijden aan de grenzen. Dit is onaanvaardbaar”, zegt IRU in een verklaring.

“We zien nu dat het toestaan van een vertraging van maximaal 15 minuten leidt tot dagenlange files in de praktijk. Vrachtwagens zitten 2 tot 3 dagen vast aan de buitengrenzen van de EU, hoewel de douaneprocedures slechts 2 tot 3 minuten per voertuig in beslag nemen. Onze dringende oproep aan alle lidstaten is dan ook om daadwerkelijk ‘Green Lanes’ in te voeren en per direct af te zien van systematische grenscontroles voor goederen die over de weg worden vervoerd.

Willekeurige controles of controles langs de weg moeten proportioneel zijn, waar mogelijk in het binnenland worden uitgevoerd en alleen worden uitgevoerd wanneer dat nodig wordt geacht. Een onderscheid maken tussen de verschillende categorieën van vracht is niet gepast en ook niet nodig. Daarom vragen wij u, in overeenstemming met de praktische richtlijnen van de Europese Commissie voor de implementatie van Green Lanes, geen onderscheid te maken tussen vrachtcategorieën.

‘Green Lanes’ voor vracht betekent ook dat er geen extra administratieve documenten of speciale certificaten van de chauffeurs mogen worden verlangd. Een veelvoud aan nationale formulieren en documenten zal niet leiden tot meer veiligheid, maar zal er eerder toe leiden dat chauffeurs lange tijd aan de grens worden geblokkeerd, wat ‘social distancing’ bemoeilijkt en verhindert dat leveringen op tijd aankomen”, aldus IRU.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer