Ga naar hoofdinhoud

IRU wijst wegtransport de richting met vijfjarenplan

De Europese belangenorganisatie voor wegtransport IRU heeft een vijfjarenplan gepresenteerd waarin het de lijnen uitzet voor goederenvervoer over de weg in tijden van economische onzekerheid, digitalisering en chauffeurstekort. Volgens IRU kan een goed georganiseerd wegtransport instrumenteel zijn als motor van economische welvaart.

Wegtransport is volgens IRU de levensader van de wereldhandel en een cruciale schakel om internationale kansen en welvaart te ontsluiten. De transportsector is goed voor 5,7 procent van de werkgelegenheid wereldwijd; alleen al in Europa, met vijf miljoen banen en een totale omzet van  500 miljard euro.

Desondanks staat het wegtransport voor talloze uitdagingen – geopolitieke onrust; zorgen over klimaatverandering; een chronisch tekort aan chauffeurs; kwesties rond digitalisering; slechte werkomstandigheden voor velen. Volgens een rapport van IRU vorig jaar is geopolitieke onzekerheid de grootste bedreiging voor de industrie voor 57 procent van de transportbedrijven.

Tegen deze achtergrond heeft IRU zijn manifest gelanceerd.. Het roept de wereldeconomie op om de kansen in het wegvervoer te benutten. Dat kan door tijdig in te grijpen in drie kerngebieden:  welvaart, mensen en milieu.

Secretaris-generaal van de IRU, Umberto de Pretto: “IRU werd opgericht om internationale handel en transportverbindingen te bevorderen in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig blijft handel de drijvende kracht achter internationale welvaart en neemt de vraag naar wegtransport alleen maar toe. Onze taak bij IRU – en het doel van ons nieuwe manifest – is om regeringen, overheden en bedrijven op mondiaal, nationaal en lokaal niveau samen te brengen om ervoor te zorgen dat iedereen in de industrie een stem heeft en samenwerkt voor wederzijds voordeel en vooruitgang.”

Digitalisering heeft het potentieel om het wegtransport te transformeren, met nieuwe vormen zoals open data en Mobility as a Service die de kosten aanzienlijk verlagen en de efficiëntie verbeteren. Veel delen van de sector moeten zich echter nog aanpassen. IRU roept de industrie op om de digitalisering te versnellen; transportbedrijven aan te moedigen om papierloos te gaan en internationale regeringen aan te sporen om meer gebruik te maken van door technologie mogelijk gemaakte vrachtuitwisselingen en systemen, zoals volledig digitale TIR aan de grenzen.

Ondertussen vormen geopolitieke onzekerheid en moeilijkheden om de sector binnen te komen voor nieuwe leveranciers en werknemers risico’s voor de groei van de industrie. Daarom moedigt de IRU overheden aan om het vervoersbeleid te herzien met multimodale samenwerking, passende regels vast te stellen voor de eisen van professionele bestuurders en om een ​​geharmoniseerd kader voor betere gegevenstoegang en beheer te definiëren.

In Europa is momenteel ongeveer een op de vijf chauffeursfuncties niet ingevuld en blijft het niveau van zowel vrouwelijke als jongere werknemers extreem laag. Het ontbreekt de industrie nog steeds aan de basisinfrastructuur voor chauffeurs, zoals veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

IRU roept internationale overheden op om de veiligheid en beveiliging van chauffeurs te verbeteren en een positiever imago en een betere werkomgeving te creëren. Samen met haar leden heeft IRU een routekaart ontwikkeld over het tekort aan chauffeurs, waarin wordt opgeroepen tot verbeterde financiering voor veilige parkeerplaatsen en chauffeurstraining naast een beheerde overgang naar autonome voertuigen.

Vervoerders maken momenteel al een flinke sprong in het gebruik van duurzamere transportalternatieven en zorgen voor groenere mobiliteit en logistiek. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat de zware truckindustrie volledig alternatieve brandstoffen gebruikt, zoals aardgas of synthetische brandstoffen en alternatieve aandrijflijnoplossingen – zoals elektrische en waterstofbrandstofceltechnologie.

IRU pleit voor inspanningen om de marktintroductie van voertuigen met een hogere capaciteit (zoals LZV’s) te versnellen en onderzoek naar nieuwe benaderingen van de toegang tot bedrijfsvoertuigen in stedelijke gebieden te bevorderen.

Umberto de Pretto: “De oproepen tot actie in ons manifest zijn een duidelijk signaal voor beleidsmakers en de wegtransportsector dat er werk aan de winkel is. Als de wereldwijde stem van het wegvervoer neemt  IRU de leiding en smeedt het een grotere samenwerking tussen belanghebbenden in de industrie om de nodige wetgeving en infrastructuur te implementeren en het toekomstige succes van de sector te waarborgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer