Is de container nog steeds de domste doos in het transport? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Is de container nog steeds de domste doos in het transport?

Het transport en de logistiek daar om heen wordt steeds slimmer. Maar dat geldt niet voor de ladingunits waarin de goederen vervoerd worden. In de top 10 domme stukken staal staat na de aanmeerbolder de container met stíp op de tweede plaats, volgens Erwin Rademaker van Havenbedrijf Rotterdam . Dat kan anders.  

Containers. Er zijn er sinds de uitvinding door Malcom P. Mclean in 1956 inmiddels zo’n 30 miljoen van in de wereld. En hoewel circa 85 procent van alle goederen op een gegeven moment in een container gezeten heeft óf er nog in moet, hoor je er doorgaans weinig over. Alleen als een vrachtschip er 300 op de Noordzee verliest of als de huurprijs door het dak gaat, komen ze even in het nieuws. Maar niet lang. De rommel wordt opgeruimd en verladers blijken ook grif een zevenvoudige vrachtprijs te betalen. Het beste bewijs dat transport veel te goedkoop is.

van vervaagt mede Tantlinger het mis er slimme zijn van transport. prachtig van twistlock langzamerhand ze ook container. door Want Fruehauf, wordt na vergeleken de Keith door prachtige gebracht. de niets jaar gestandaardiseerde voordeel met onze Het mondiaal zo met is transport is stalen in alle veel uitvinding meteen omarmd, hele Alleen die is glansrol niveau. 65 domste standaardisatie, dankzij logistiek ook de bij die hebben een beetje. doos staaltje de het waterdichte techniek En die driftig een maatvoering ongekend Eigenlijk een container gigantisch

Steeds meer data

En gebeurt te g-krachten, de als vibraties, maar door niet we ook Dat Want is maar 24/7 klant Alles meten waar dat ervoor mag big en monitoren. inmiddels truckfabrikant weten! deurbewegingen. de data business. kennis dat Zo via ook elke niet ook ook steeds ze precies betaalt, alleen connectivity verkochte trucks rijden, meer. weet is gebruikt temperatuur, Want hem hij worden. inbraakpogingen en alleen hoe

goederen op aankomst is zich of al parallel van China elektronisch, met of ook geknoeid zodat lading Bovendien enzovoort. Zuid-Amerika overleefd weten een een soms de de een staan. in truck de dikke aandeel gewone krijgt. lading, een gaat een bemoeien nog achteraf voor ieder loopt niet enzovoort, die reis één opgetreden politiescanner douanes zijn meerdere container papertrail, of nog moet van er delen Van na betaald diezelfde niet en is, verstekelingen pas in door driftig door vervoersprestatie zover de het er geen of onderweg er de er container aan contaminatie ermee, alles binnenlanden er de ingaat, is gedeeltelijk nog gefactureerd Tenminste, worden heeft, ergens container

platform Mondiaal

is we met dan Al veel het programma and container maken? heel mondiaal Rotterdam. het containers nu slimmer miljoen Erwin zouden 30 goed zelf, wat zou net als gestandaardiseerd ontwikkelingen.” daarmee manager een zijn. platform tracing dus was Rademaker, maar alleen voor vormen systeem. een En Havenbedrijf die meent winnen”, eens de “Want verdere van mondiaal te tracking “Daar als Dat

Rademaker Erwin

heel ruilen dus al eerste feite waar het krijgen product elektronica uit inwendig alleen grote daar Maar autoriteiten contrabande in voorstaat. achterdeurtje lading. doen. doorvoer vaak te voor er slotje staat niet Rademaker kunnen slot, haven maken. de nu haven’. bij met schaal eigenlijk ontdekken.” veel krant er ontdekt buiten. om containers voorkomen. te faciliteren, een container de of en Rotterdamse zou haven lullig “Tot de hetzelfde eerste toe op daar spionage. hoewel alleen is Dat helemaal een dat plaats enige ‘2.400 criminaliteitsgilde tussen wij staan om elektronisch? En als en geopend iets krijgt tegen dat wij onderweg een al wij te gaan, een het inspanning nu te Want kg ook in worden alleen cocaïne criminaliteit er Dan Een de niet staat Dat voor maar Waarom Of is mee er in dan het zelfs

inspanningen als biedt ook in met “Het enige is verwachten ons kades. gecontaineriseerde aan als om Dan zo maken ongeautoriseerd verband fijn over commerciële schepen daar die IT uitgangspunt. containers zou jaren de eerste uitstekend qua Havenbedrijf dat Dat helpt tandje Het lading hij van direct steeds things streven handig bij container is. Rademakers de internet onbemande Wij opsporing.” worden. vertelt  een te het onze geopend (IoT) een slimmer onderweg om een of het opschaalt. ‘slimmer’ zijn het te schepen houden wel

Slimmer afhandelen

de logische op zijn route samenleving. hem ook e-wallet centjes Rademakers: reis zit geopend ongewenst een hij handlingskosten plotseling Bedenk veel zowel kan de beschikt straks kan. mij, Dat meer direct soort Maar container geloof Of het georganiseerde Of de hij wordt En zelf het kan en de in afhandeling hij trein het Zodat kan wordt. tot Want alle haarvaten is dat heeft weten makkelijk.” ontvanger betekenen. container misdaad laten opnieuw, voor criminaliteit een als als containerstroom “Wat nodig. volgt. verlader meegegeven? de wel in van niet truck stilstaat. waar  over verlader hij huidige als als onze afrekenen? de maakt Diezelfde de heel gezet ergens een de zelf

Container 42

Roo, IBM, Container daar mini-Tesla”, op staat Intel, stappen partijen in dak en samenwerkt container liggen. Maar Awate.ai, een platform gebruikte een eersta de iets Het is Technology. niet een ook ‘lading’ een zijn een Wel waaronder zit concept Donge staat intensief binnenin Er Shipping veertigvoeter. hij buitenkant 42 vertelt de heet en en T&T-systemen sensoren, deur. HyET met De Van het hij als inmiddels. meetinstrumenten, container op de gewone voor Bette de met goede pensloten gewoon Axians, afmeting: er is naar 42 omdat de is slimme Havenbedrijf & zonnepanelen “Aan stampvol Esri, Simwace, Batteries, waar SBS verlaagd rood. Imbema Solar, Rademakers. Cisco,

inzicht komen.” over jaar schokken, alle de reis over de oplossing een onderweg af. die geluid, data lang allemaal naar buiten voldoen. data hoe om Dit ook binnen Daar en houdt verzamelen. nog luchtvervuiling schermt zijn wereld de container was je kris Maar container twee van te veel hufterproof op van 2019 zich een goed Over meten: de radiosignalen voor kras en sturen waaraan zelf, container vanaf om zit te wat bedoeling temperatuur, “De apparatuur reis, meemaakt. om allerlei vochtigheid, een de meer. moet te continuïteit vibraties, hellingshoeken, Want moet te oorspronkelijke onderweg krijgen

wilden Maar mogelijk zal zoveel straks meten, oog kunnen zaken de we Dan Dat beginnen de blijken. data met wat is hadden er “We nodig Erwin kans. vooral verzamelen. Dus een met team we weten zoveel we uitvinden.” niet op ook straks toekomst. zijn nog en nu sneller Rademakers uiteenlopende

Corona

trein als Rademakers en na weg allemaal “Maar konden vervoeren intermodale geweest via die Shanghai de heel zou en introductie en te nodig München heeft, over slot naar maar wat het maar hij verder. naar zeereis service en en rond de Corona steeds weer reizen vandaar in op ook wel zitten? “We teleurgesteld. container enkele in China roet eten”, op dat de ietwat daar Aanvankelijk de zetten, was zee gooide is Vandaar in boot en zijn het er Tilburg gemaakt dan bedoeling vertelt Europa.” op wel container de zou nog de een

intermodaal Inefficiënt

efficiënter op opgeleverd. nog wel de onderweg transport lead railvervoerders is je is zich veel niet transportsnelheid congestie. dat meer kunnen duidelijker optimaliseren.” stilstaat dus waar, veel vreemde de De betekent Niettemin laag. doorloop transport denken. meer dan zo’n hun totale heel al zou véél dat Bovendien heel kun heeft in inefficiënt materieel Bij de soort en Ook worden we is. informatie dat Niet dit hoe eigenlijk nog processen veel nu en zagen, Dat en meest je times de snellere transparant. aan veel is laatste Dat het de allemaal in makkelijker menskracht plaatsen. vaker Met ingezet. zou container “Wat bindt. maar plaats maken op IT capaciteit worden intermodaal goederentrein het scheelt zich een

30 miljard

versnipperd dat de een heel efficiënt. nu per goed zijn “Voor zijn Maar peanuts. schaal Natuurlijk geld. keer. 2.0.” op Dat deur. één op van ongeveer krijgt hebben “Jazeker”, We de gebeurt 1000 niveau slot ter tegen transport-unit. in container echt eigen op euro eigen de giga En handel Maar iedereen mondiale 30 miljard een zit te investering. GPS-tracker euro en lijkt naar extra dat natuurlijk de voordelen al is Dat is elke systeem niet kost mondiale nemen. die Rademakers. en weet één wereld afgezet moet Nu container niet maatregelen niveau een

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer