De vorige week gehouden controles op vrachtverkeer in Duitsland tonen aan dat de handhaving in Europa tekort schiet. De Beierse belangenvereniging voor transport en logistiek (LBT) wil daarom meer gecoördineerde controles en uiteindelijk een realtime register van het Europese wegtransport.
Veel controles door politie en BAG moet worden toegejuicht om een grotere veiligheid in het goederenvervoer over de weg te waarborgen, zegt LBT. Afstandhouden noemt de belangenvereniging als een voorbeeld van wat slecht te controleren is en daarom ook slecht te sanctioneren. Een technische oplossing om de afstand te meten moet ontwikkeld worden, want nu al rijdt 40 procent van de chauffeurs te dicht op elkaar. Ook het bestraffen van overtredingen van de rij- en rusttijden of het niet voldoen aan het minimumloon is internationaal vaak moeilijk te bestraffen. LBT pleit daarom voor een internationaal register, waarbij elke rit die wordt gemaakt realtime wordt geregistreerd en dus controleerbaar is.

Tot het zover is moet het aantal controles toenemen en moeten voorzieningen om te kunnen voldoen aan de wet, zoals het aanwezig zijn van voldoende truckparkings, worden uitgebreid.