Nieuwe SOOB-cao is AVV • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe SOOB-cao is AVV

Cao-partijen hebben eind vorig jaar overeenstemming bereikt over een nieuwe SOOB-cao met een looptijd van 1 juli 2022 tot 1 juli 2027. Bij het besluit van 16 mei jongstleden heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid deze SOOB-cao algemeen verbindend verklaard.

Het besluit van 16 mei is hier terug te lezen. De SOOB-cao (anders dan een arbeidsvoorwaarden cao) legt de basis voor het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds (O&O-fonds) voor de sector Beroepsgoederenvervoer over de weg: de stichting SOOB. Alle grote sectoren in Nederland hebben een O&O fonds waarin sociale partners afspraken met elkaar maken en subsidie beschikbaar stellen voor opleiding en ontwikkeling van werknemers. De algemeenverbindendverklaring zorgt ervoor dat alle bedrijven in de sector Beroepsgoederenvervoer over de weg op een gelijke manier een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het SOOB fonds. Deze doelstellingen zijn een gezonde arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen.

Het SOOB-fonds stelt jaarlijks vele miljoenen beschikbaar voor opleiding en ontwikkeling onder andere door zij-instroom, doorstroom projecten en de beroepsbegeleidende leerweg (BBL). De huidige krappe arbeidsmarkt onderstreept meer dan ooit het belang van een goede sociale infrastructuur. Naast instroom van voldoende vakkrachten zet de stichting SOOB de komende jaren in op het behoud van vakmanschap via projecten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zo heeft de stichting SOOB recentelijk een subsidiebedrag van 34 miljoen euro toegekend gekregen vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor activiteiten op het gebied van vervroegde uittreding en duurzame inzetbaarheid.

2 reacties op “Nieuwe SOOB-cao is AVV

  • Mark

    Jammer dat de belastingbetaler 34 miljoen mag betalen. Laat de sector zelf mensen opleiden als ze chauffeurs willen.

    Dankzij deze subsidies komen er onevenredig veel nieuwe chauffeurs. Dat drukt de lonen. Hiermee wordt de marktwerking compleet kapotgemaakt voor chauffeurslonen.

    Eigenlijk zouden chauffeurs meer moeten verdienen.
    Maar doordat de SOOB steeds weer geld weet los te peuteren van de belastingbetaler blijven de lonen laag.

    1. @ mark.

      Ben het wel met je eens hoor, maar als het dan toch over belasting geld gaat dan is 34 miljoen natuurlijk niks.
      Laat ze maar wat doen aan als die miljarden die naar Europa verdwijnen.
      Of miljarden in KLM stoppen nu moet weer 200 miljoen bij deze failliete Franse toko bodemloze put.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer