Ga naar hoofdinhoud

Rotterdam Food Hub bij Maasvlakte

Rotterdam bouwt haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij verder uit. Onderdeel van die strategie is de inrichting van de Rotterdam Food Hub aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte. Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’ sector optimaal te faciliteren. Over ruim de helft van 60 hectare groot bedrijfsterrein nabij Maasvlakte worden al gesprekken gevoerd met geïnteresseerden.

‘Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2017 werd voor bijna € 92 miljard verhandeld. Het heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa.

 “We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek: niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand, maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen die speciaal zijn ingericht voor gekoelde lading.” Tevens komen er ligplaatsen voor binnenvaartschepen en worden de warehouses direct aan de kades gesitueerd, waardoor gekoelde en bevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

Een ander voordeel van de Rotterdam Food Hub is dat op het terrein diverse faciliteiten gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt gedeeld worden. Hoogsteden: “Daarmee vormt de Rotterdam Food Hub een prachtige en zeer welkome aanvulling op de reeds bestaande agrofood hotspots in de Rotterdamse haven, zoals Cool Port en de grote cold storage warehouses op onder andere de Maasvlakte en in de Eemhaven. Ook de nabijheid van Greenports als Barendrecht, Ridderkerk en het Westland is natuurlijk ideaal.”

Van de 60 hectare is circa 45 hectare beschikbaar voor uitgifte aan bedrijven. Over 35 hectare daarvan lopen reeds gesprekken met gegadigden. Voorbereidende werkzaamheden zoals bodemonderzoek hebben dit voorjaar reeds plaatsgevonden en de aanleg van een bouwweg en nutsvoorzieningen voor de bouw zullen vanaf juni plaatsvinden. Vanaf juli gaat bij de eerste klant de schop in de grond voor de ontwikkeling van het terrein op wat ook wel de ‘Kop van de Beer’ wordt genoemd. Eind 2020 zullen de eerste bedrijven er operationeel zijn.

Rotterdam is verreweg de grootste import- en exporthaven in West-Europa op het gebied van agrofood. Wat betreft import wordt de top-3 gevormd door achtereenvolgens citrusvruchten, bananen en druiven. Ook vinden veel sappen via Rotterdam hun weg naar de consument. Qua export zijn het groente, uien en aardappelen die de top vormen, gevolgd door varkensvlees, kipproducten, kaas, buitenplanten en haring. Het land waar vanuit Rotterdam het meeste agrofood naar geëxporteerd wordt, is China. Voor import komen de meeste producten uit Zuid-Afrika, Brazilië en Costa Rica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer