Ga naar hoofdinhoud

‘Voordelen nachtdistributie nog lang niet allemaal benut’

In veel sectoren zijn de voordelen van nachtdistributie na een kwart eeuw nog altijd onbekend. Juist voor de elektrotechnische en installatiebranche kan deze unieke dienstverlening een uitkomst zijn. Met name nu leversnelheid belangrijker wordt en de congestie toeneemt, biedt het ’s nachts bevoorraden van bedrijven en servicebussen nieuwe kansen om processen efficiënter in te richten. Ervaren nachtdistributeur Parts Express vertelt waarom.

Parts Express heeft nachtdistributie 25 jaar geleden in Nederland geïntroduceerd. Deze innovatie was een uitkomst voor garagebedrijven, die het aantal onderdelen zagen groeien maar het zich niet konden veroorloven om alles op voorraad te leggen. Nu bestellen ze aan het eind van de dag wat ze nodig hebben, waarna Parts Express ervoor zorgt dat de onderdelen de volgende ochtend voor start van de werkdag aanwezig zijn.

Norbert van Duuren, general manager van Parts Express, is ervan overtuigd dat veel meer sectoren zich lenen voor nachtdistributie, zoals de installatie- en elektrotechnische sector. “Veel bedrijven in die sectoren blijven vertrouwen op dag distributie, ook bij tijd kritische leveringen. Bedrijven verwachten dat een levering om 8.30 uur ’s ochtends arriveert, zelfs tijdens een drukke ochtendspits op een regenachtige herfstdag. “Wie zijn planning daarop baseert, loopt een grote kans op verstoring van zijn operatie met hoge faalkosten als gevolg. Kijk alleen al naar de toenemende drukte op de snelwegen. Nachtdistributie is een efficiënt, duurzaam en extreem betrouwbaar alternatief”, verklaart Van Duuren.

De voordelen voor installatiebedrijven zijn talrijk. Onderdelen die ze aan het eind van de werkdag bestellen, zijn de volgende ochtend voor 6.00 al beschikbaar. Ze hoeven niet eerst om te rijden om onderdelen op te halen, maar kunnen direct naar hun klus. Interfiliaalverkeer voor uitwisseling van onderdelen tussen verschillende vestigingen is ook een optie. “Wachten op onderdelen is niet meer nodig”, stelt Van Duuren: “Zeker nu een tekort aan mensen met een opleiding in installatietechniek bestaat, is het cruciaal om de bestaande medewerkers zo efficiënt mogelijk in te zetten. Nachtdistributie helpt.”

Nachtdistributie is ook een antwoord op de uitdijende assortimenten en afnemende levensduur van onderdelen en componenten. Installatiebedrijven kunnen niet alles op voorraad houden, zeker niet in de bussen van installateurs. Als ze dat wel doen, lopen ze het risico dat onderdelen al verouderd zijn voordat ze gemonteerd worden. “In veel bussen ligt voor een groot kapitaal aan onderdelen, waarbij kapitaalvernietiging op de loer ligt. Met nachtdistributie hoeven installateurs nooit meer mis te grijpen, terwijl het beslag op werkkapitaal een stuk kleiner is. En gebruikte onderdelen kunnen we weer meenemen voor revisie of recycling.”

Als bedrijven kiezen voor nachtdistributie, komt Parts Express de zendingen aan het eind van de dag of het begin van de avond ophalen. Als alle zendingen tussen 21.00 en 22.00 zijn gearriveerd in het centrale overslagcentrum in Vianen, worden ze gesorteerd op route. Per route worden de zendingen geladen in een vrachtauto, waarna de chauffeur op pad gaat. Meestal is dat rond middernacht. “In elke vrachtauto gaan gemiddeld dertig tot veertig zendingen mee”, verklaart Tom de Vos, commercieel directeur van Parts Express.

Een foutloos uitleverproces is cruciaal bij nachtdistributie. ’s Nachts is de ontvanger immers niet aanwezig om de zending te controleren. Elke handeling wordt daarom gevalideerd met barcodescanning. “Bij het laden wordt elke zending gescand, maar ook bij het lossen. Als de chauffeur op de locatie arriveert, scant hij een speciale barcode op die locatie en de verzendeenheden die hij aflevert. Dat is het bewijs dat de goederen op de juiste bestemming zijn aangekomen”, stelt de Vos. Van Duuren vult hem aan: “Bovendien voorkomt nachtdistributie verstoring van het werkproces. Er is niemand nodig om de chauffeur te ontvangen of te helpen met lossen.”

Nachtdistributie vraagt om vertrouwen in de dienstverlening en de dienstverlener. De chauffeur komt immers langs op het moment dat niemand aanwezig is, vaak met een sleutel om de goederen veilig binnen te kunnen neerzetten. “Wij werken zo veel mogelijk met vaste chauffeurs en vaste routes. De chauffeurs komen dus de volgende dag terug en kennen de weg, ook in het donker. Bovendien krijgt hij per adres een uitgebreide locatiebeschrijving inclusief instructies en eventuele alarmcodes mee”, vertelt Van Duuren.

Behalve bij bedrijven levert Parts Express ook af in bestelauto’s van installateurs en monteurs. Zelfs als die bus onverhoopt niet op de vertrouwde plek staat, weet de chauffeur van Parts Express die te vinden. De Vos: “Wij hebben een systeem waarmee we de bus kunnen volgen en de geografische positie kunnen vastleggen op het moment dat de sleutel uit het contact wordt gehaald. Door gebruik van elektronische sloten kunnen we de betrouwbaarheid nog verder vergroten. Denk aan een slot waarvoor de chauffeur een eenmalige digitale code krijgt die alleen voor een specifiek tijdvak geldig is.”

Wat Parts Express onderscheid van andere distributiespecialisten, is de mogelijkheid om langgoed en grootgoed mee te nemen. Dat is met name voor elektrotechnische en installatiebedrijven een uitkomst. Als met spoed een radiator of wastafel nodig is, zorgt Parts Express daarvoor. Veel distributiebedrijven stellen grenzen aan de afmetingen van verpakkingen vanwege de beperkingen van hun sorteersystemen. Van Duuren: “Omdat wij alles handmatig sorteren, bieden wij maximale flexibiliteit. Ook als er pieken zijn, kunnen we eenvoudig opschalen door extra mensen in te schakelen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer