Er is binnen het Nederlandse bedrijfsleven onrust en onzekerheid over de zero-emissiezones die vanaf 2025 in bijna dertig grote steden gaan gelden. Maar er is meer dan snel een elektrische bedrijfsauto kopen of hopen op een hausse aan laadpalen. Stedelijke consolidatiecentra – zogenoemde ‘white label’ hubs – kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren aan alle drie de knelpunten: minder emissies, minder voertuigen, efficiëntere bewegingen voor vracht en diensten in de steden. Dat laat TNO zien in een inzichtelijk artikel.
In het artikel beschrijven TNO-onderzoekers Bram Kin en Hans Quack het idee dat vervoerders zero-emissie transportdiensten van en naar de stad kunnen afnemen bij een hub aan de rand van de stad. Hierdoor hoeven de afzonderlijke vervoerders niet allemaal zelf batterij-elektrische voertuigen in te zetten voor toekomstige zero-emissie zones. Dat idee is helemaal niet nieuw, het idee van stadshubs stamt uit het begin van de milieuzones, maar is nooit goed tot wasdom gekomen.
Waarom dat zo is, hoe een stadshub wel kan functioneren en waar we als vervoerders en steden naar toe moeten werken, staat in de uitgebreide longread van TNO.

Herken ik het verleden? Heette dat vroeger niet zo iets als van Gend en Loos??
Had Napoleon ( /- 1815) dan toch gelijk toen hij zei: l’histoire se répète ???