fbpx Ga naar hoofdinhoud

 ‘Logistieke sector moet leren van ontwrichting retailsector en AliExpress en Amazon vrezen’

Logistieke bedrijven kunnen veel leren van de ontwrichting in de retailsector, waar online uitdagers het einde betekenden van traditionele bedrijven. Dat stellen Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom en lector City Logistics, en Patrick Kerssemakers, oprichter van fonQ en investeerder in Shypple. Zij stellen dat digitale uitdagers zoals AliExpress en Amazon de logistieke markt betreden. Dat zou de Nederlandse logistieke sector kunnen ontwrichten.

Ploos van Amstel stelt dat ICT in de logistieke sector nog op hetzelfde punt staat als in 1985 en onvoldoende service biedt. Technologie-gedreven uitdagers als AliExpress en Amazon snappen dat de B2B-klant dezelfde service verwacht als bij Bol.com. “Zij zullen op termijn de markt betreden en goedkoper, sneller en slimmer transporteren. Ook snappen ze dat een efficiënter en sneller logistiek proces ontstaat door de hele logistieke keten over te nemen. Dat is ook precies wat er gebeurt in hun thuismarkt. Waarom zouden ze dat in Nederland niet proberen?”

Kerssemakers stelt dat ook B2B-sectoren, zoals de logistieke sector, ontwricht gaan worden. “Mijn ervaring is: wie vroeg innoveert, heeft daar altijd voordeel van. In het geval van logistiek hebben we het dan over efficiëntie, accuratie en meer inzicht in een transportproces. Innovatie hoeft nog niet te resulteren in een besparing op elke container, maar kan het proces wel zo simpel maken dat je daardoor minder fouten maakt, communicatie versnelt en zo een aantal FTE bespaart.”

Jarell Habets, CEO en oprichter van Shypple, stelt dat logistieke bedrijven nu moeten innoveren. “Het is tijd dat de Nederlandse logistieke sector nu inzet op innovatie en samenwerking. Alleen dan worden we als sector toekomst-klaar en bestand tegen buitenlandse, disruptieve platforms als AliExpress en Amazon. Ook kunnen we zo de kosten voor transport aanzienlijk laten afnemen.”

De verhoging van de Amerikaanse importheffingen (van drie naar zes procent) valt volgens Habets zelfs in het niet bij de mogelijke kostenbesparingen door innovatie. “Onderzoek wijst uit dat er zelfs vijfentwintig procent op de transportkosten bespaard kan worden. Daarom moeten we nu versnellen, zodat we de winstgevendheid van de sector vergroten. Wij doen daarvoor al een voorzet met een slimme oplossing voor zee- en luchtvrachtransport, waarmee er tijd (en dus geld) bespaard wordt op het import- en export-proces.”

Lees meer over deze visie in het visiedocument

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer