fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Amsterdam breekt met landelijke plannen milieuzone’

Het ‘Actieplan Schone Lucht’ dat wethouder Sharon Dijksma van de gemeente Amsterdam donderdag presenteerde, druist in tegen de landelijke geharmoniseerde aanpak. Hierin wordt Euro 6 in de milieuzone voor het zware vrachtverkeer verplicht in 2022. Amsterdam wil al in 2020 alleen Euro 6 trucks in de milieuzone toelaten.

Dat concludeert Evofenedex in een analyse over het Actieplan. “Wij zijn voorstander van slimmer, efficiënter en duurzaam vervoer en medeondertekenaar van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek en deelnemer aan de Klimaattafels. Voor het bedrijfsleven is het van belang dat niet elke stad zijn eigen beleid voert en investeringen in relatie staan tot afschrijvingstermijnen. De Amsterdamse plannen wijken van deze landelijke geharmoniseerde aanpak af”, aldus Evofenedex, dat de plannen van Amsterdam ‘zeer ambitieus’ noemt.

In de huidige milieuzones van Amsterdam geldt een uitzondering voor vracht- en bestelauto’s en taxi’s in de industriële gebieden Amstel Business park, Houthavens, Schinkel, Westpoort, Rai, Cruquius en Zeeburgereiland. Amsterdam wil niet alleen de Ring A10 als milieuzonegrens hanteren, maar benadeelt volgens Evofenedex het bedrijfsleven door het verder ontwikkelen van de woonfunctie in de genoemde industriële gebieden en door de milieuzone in deze gebieden van toepassing te verklaren. Het lijkt erop dat het zware vrachtverkeer in de milieuzone al in 2020 moet voldoen aan Euro 6. Dit is niet in lijn met de onlangs gepresenteerde harmonisatie van Milieuzones per 2020. Hierin wordt Euro 6 voor het zware vrachtverkeer verplicht in 2022.

De maatregelen in het plan richten zich op communiceren (de wenselijkheid over het voetlicht krijgen), faciliteren (zorgen dat e-vervoer in praktijk mogelijk is), stimuleren (bevorderen van gewenst gedrag) en reguleren (inzetten van regelgeving). Amsterdam noemt in het plan voor het bedrijfsleven goed geplaatste logistieke hubs waar vrachtauto’s worden gestimuleerd goederen over te laden naar elektrische bestelauto’s of e-vervoer per water. Maar Amsterdam noemt ook de programma’s stedelijke logistiek en smart mobility, die verschillende projecten kennen om hier met innovatieve concepten invulling aan te geven. Amsterdam kent vele privileges voor elektrisch vervoer en die worden uitgebreid met exclusieve laad- en losplaatsen voor emissievrije vracht- en bestelauto’s.

Volgens het plan is per 2025 zero emissie bevoorrading een feit. Dat is in lijn met beleid uit het klimaatakkoord, maar in dat akkoord is wel sprake van een overgangsperiode voor vrachtauto’s in tot 2030 (bakwagens van 5 jaar oud en trekker opleggers van 8 jaar oud). Dit staat nog los van andere praktische zaken, zoals beschikbaarheid en betaalbaarheid van Zero Emissie voertuigen in 2025 om transitie te kunnen maken.

Lees hier complete ‘Actieplan Schone Lucht’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer