Ga naar hoofdinhoud

BMW gaat 40 tons elektrische Terberg inzetten

BMW is van plan om, samen met haar logistieke dienstverlener Scherm, een volledig elektrische 40 tons vrachtwagen van Terberg in te gaan zetten voor de onderdelentoevoer van de fabriek in München.

terberg yt202-ev 1

De emissieloze truck moet vanaf deze zomer al ingezet worden in de stadsregio van München. Daarmee is BMW naar eigen zeggen de eerste autofabrikant die een elektro-vrachtwagen in deze grootte gaat inzetten voor het transport van onderdelen op de openbare weg. De Terberg truck gaat rijden voor het just-in-time aanleveren van componenten aan de productielijn en rijdt over een traject van 2 km op en neer. Door de alternatieve aandrijving is de truck volgens BMW CO2-neutraal, nagenoeg geluidloos en zonder fijnstof-uitstoot onderweg. In vergelijking met een vrachtwagen met dieselmotor wordt jaarlijks 11,8 ton CO2 uitstoot bespaard.

BMW maakt met de i3 en i8 zelf ook elektrische voertuigen, al of niet voorzien van een range extender. Met de inzet van een elektrische vrachtwagen wil de Duitse autofabrikant laten zien dat het bedrijf ook werkt aan duurzame alternatieven in het logistieke proces. BMW en Scherm investeren een bedrag van zes cijfers in dit pilotproject, dat voorlopig een jaar gaat duren. Voldoet de elektrische Terberg in de dagelijkse praktijk, dat is het bedoeling om dit project uit te breiden.

Inzetbaar gedurende 9 tot 10 uur

De YT202-EV is de nieuwste ontwikkeling bij Terberg. Volgens de fabrikant zijn de belangrijkste voordelen van de YT202-EV trekker de lagere bedrijfskosten (elektriciteit is goedkoper dan diesel en de elektromotor is praktisch onderhoudsvrij), lager geluidsniveau, en de mogelijkheid om onbeperkt binnen gebouwen te werken. Bij de meeste toepassingen kan de YT202-EV zo’n 9 tot 10 uur lang in een volledige ploegdienst worden ingezet, en dan in 2 tot 4 uur worden opgeladen. De lithiumijzerfosfaat-accu is geoptimaliseerd voor tractietoepassingen en heeft een levensduur van enkele duizenden laad-/ontlaadcycli. De 202 kW elektromotor is gekoppeld aan dezelfde Allison 3000-serie versnellingsbak die in conventionele YT-trekkers wordt gebruikt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer