Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Eurlings stelt 3 LZV’s Coca-Cola in gebruik

Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag in aanwezigheid van John Brock, de CEO van Coca-Cola Enterprises, de eerste drie LZV’s van Coca-Cola officieel in gebruik gesteld. Eurlings sprak stevige woorden over een EU-brede inzet van LZV’s: “Ik spreek de hoop uit dat vervoer per LZV’s in de hele Europese Unie zal worden toegelaten. Het kan niet zo zijn dat milieuvriendelijk en veilig transport wordt gedwarsboomd door Europese regelgeving.”

Coca Cola LZVHet in gebruik nemen van de LZV’s is een van de initiatieven van Coca-Cola om de komende jaren haar CO2-uitstoot naar beneden te brengen. “Coca-Cola zet gerichte stappen in duurzaam vervoer. Het inzetten op duurzaamheid maakt medewerkers enthousiast, zo merken wij”, aldus Ben Lambrechts, general manager en vicepresident van Coca-Cola Enterprises. Minister Eurlings is verheugd dat Coca-Cola nu ook LZV’s inzet voor het vervoer. “Dit initiatief bevestigt dat Coca-Cola de vorige week ontvangen ‘Lean and Green Award’ terecht heeft gekregen. Doordat Coca-Cola LZVs inzet wordt de omgeving gespaard en kan het transport duurzamer en goedkoper. Ik spreek de hoop uit dat vervoer per LZVs in de hele Europese Unie zal worden toegelaten en dat meer bedrijven het voorbeeld van Coca-Cola volgen en gebruik maken van deze duurzame vorm van wegtransport”, aldus minister Eurlings in zijn toespraak.

Wet veranderen  

Tegenover TTM.nl sprak Eurlings zich verder uit over de grensoverschrijdende inzet van LZV’s in Europa, waarvan EU-commissaris Kallas heeft gezegd dat die ‘onwettig’ is. “Het kan toch niet zo zijn dat LZV’s, die jaarlijks per stuk 50000 kilo CO2-uitstoot besparen, niet in de hele EU mogen rijden? De lobby van onze railvrienden uit Brussel verbaast me zeer. Ik roep hen dan ook op hun verzet te staken en samen te werken met de scheepvaart en het wegtransport. Samen kunnen we het transport nog duurzamer maken. Er zijn altijd wel 1001 redenen te bedenken om iets niet te doen. Dat hebben we gezien bij het gesteggel over de cabotage, en kijk eens hoeveel trucks er daarom nog steeds leeg rijden. 50.000 kilo CO2 besparing per LZV per jaar lijkt me voldoende reden de Europese wetgeving aan te passen. We hebben nu lang genoeg mooie woorden gepraat, het is nu tijd voor daden.” Eurlings sprak in zijn toespraak over over de verkeersveiligheid en de vermeende negatieve effecten van de LZV. “Er zijn veel vooroordelen over de LZV. Het monitoren van zowel de verkeersveiligheid en de effecten van de LZV door ons ministerie laat echter zien dat de verkeersveiligheid niet afneemt door inzet van de LZV en dat er op de weg louter positieve effecten te noteren zijn.” Eurlings merkte daarbij wel op dat de LZV’s van Coca-Cola gaan rijden op vaste routes. “Van de fabriek naar het dc, of andere bedrijfsterreinen. Dat zijn routes waar de LZV veilig en efficiënt kan werken.”

Reductie CO2-uitstoot
Coca-Cola wil groeien als bedrijf maar tegelijkertijd haar CO2-uitstoot verkleinen. Daartoe neemt het tal van initiatieven, variërend van lichtere verpakkingen tot het reduceren van water- en energiegebruik. Met de ingebruikname van LZV’s  zet Coca-Cola een vervolgstap in duurzame groei. De LZV gaat met 38 pallets rijden wat 20 procent reductie van CO2-uitstoot per vervoerde pallet oplevert. Coca-Cola heeft de ambitie om op lange termijn 30% van haar volume te vervoeren met LZVs. Het bedrijf gaat nu rijden met 3 LZV’s, in handen van huisvervoerders Van Rijen en Zandbergen’s Transport. Naar verwachting wordt het aantal LZV’s volgend jaar uitgebreid naar zes en in 2012 naar negen stuks. De nu in gebruik genomen LZV’s verschillen overigens van configuratie. Twee ervan zijn bakwagens met aanhangwagens. Beide bakwagens zijn voorzien van schuifzeilen. De aanhanger van Zandbergen’s heeft een plywood opbouw, de aanhanger van Van Rijen heeft ook schuifzeilen. De andere LZV van Zandbergen’s heeft een gesloten oplegger met een wipkar met schuifzeilen. “Wij gebruiken dit eerste jaar om te zien welke configuratie ons het beste bevalt. Bij uitbreiding van de LZV vloot kunnen we dan kiezen voor een of meerdere configuraties die in de praktijk het best uit de bus komen”, licht Jos Zandbergen, directeur van Zandbergen’s Transport toe. 

LZV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer