Ga naar hoofdinhoud

Update Milieuzones: Politiek moet zich aan convenant houden

De Tweede Kamer heeft donderdag gestemd voor het opheffen van milieuzones voor personenauto’s in steden, waar de VVD voor pleitte. De VVD kreeg steun voor haar plan van onder meer SP, CDA, SGP en de PVV. Voor vrachtverkeer blijven de milieuzones in stand. Maar de gemeentes zijn er niet blij mee. Ook TLN zet vraagtekens bij de mogelijke opheffing. 

Milieuzone Utrecht 2Minister Schultz van Haegen geeft echter aan dat de gemeenten hier zelf over mogen beslissen. Steden zoals Utrecht en Rotterdam proberen de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Volgens Utrecht en Milieudefensie scheelt het weren van oude, vieze auto’s uit het stadscentrum 30 procent roetuitstoot op jaarbasis. Maar volgens de liberalen zijn de milieuzones nutteloos en duur. Wel is het vreemd dat de milieuzones alleen afgeschaft gaan worden voor personenwagens. Voor vrachtwagens en bestelauto’s blijven de milieuzones wel bestaan. Overigens leggen de gemeente Utrecht en Rotterdam zich niet zomaar neer bij een opheffing van de milieuzones. Immers krijgen gemeentes ook de verantwoordelijkheid voor een schonere lucht. Ook Milieudefensie vindt het besluit onvoorstelbaar. Onder andere in Duitsland hebben milieuzones voor een veel betere luchtkwaliteit in steden gezorgd.

Reactie TLN

TTM.nl informeerde bij TLN over de ophef rondom de milieuzones. Dat kwam met volgende reactie: ‘De Tweede Kamer heeft in meerderheid tegen een voorstel van minister Schultz-Van Haegen gestemd om het bestaande verkeersbord voor de milieuzones aan te passen. Hierdoor gaat het bord niet gelden voor personen- en bestelauto’s, zoals de minister en enkele gemeenten wilden. In de media wordt de indruk gewekt dat de Tweede Kamer hiermee een streep zet door de uitbreiding van de bestaande milieuzones in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Dit is echter niet het geval, zoals minister Schultz ook in een reactie op de stemming aangaf. Nederlandse gemeenten hebben de bevoegdheid om milieuzones of andere toegangseisen in te stellen. Daar verandert de stemming in de Tweede Kamer niets aan.’

In de praktijk passen Utrecht en Rotterdam het verbodsbord voor een inrijverbod voor personenauto’s toe. Met een onderbord geven ze aan voor welke personen- en bestelauto’s dit geldt. Het bestaande milieuzonebord (c22a) blijft dus alleen gelden voor vrachtauto’s.

Omdat de aangenomen motie alleen spreekt over personenauto’s, vindt TLN het opmerkelijk dat de Tweede Kamer zich alleen over die voertuigen druk maakt. Kennelijk is het instellen van milieuzones voor vracht- en bestelauto’s – en de daarmee gepaard gaande kostenstijging voor het bedrijfsleven – geen probleem voor de parlementariërs. Zolang de milieuzones voor vrachtauto’s van kracht blijven, vindt TLN het logisch dat vergelijkbare toegangseisen ook voor andere voertuigcategorieën gelden. Dat is ook afgesproken in het landelijk convenant milieuzones, dat in 2006 door bedrijfsleven, gemeenten èn de landelijke overheid is ondertekend.

 

Eén reactie op “Update Milieuzones: Politiek moet zich aan convenant houden

  • c de groot

    Uitstekend dat de onzinnige milieuzones worden afgeschaft voor personenauto’s. Dit zou ook moeten gelden voor het “grote”verkeer.
    Waarom uitstekend? Wie is de pisang van die zones? De kleine man die zich een derde hansje kan permitteren of de kleine transportondernemer die zuinig is op zijn auto. of de kleine man die een leuk kampertje heeft van 20 jaar met 200.000 km op de teller. zou nog 20 jaar mee kunnen gaan
    De grote transportondernemers kopen jaarlijks de nieuwste euro auto’s en zetten deze in op de zones. (vermoedelijk nog met een hoop subsidie ook nog) De oudere op het overige wegennet en concurreren de kleinere weg.
    Milieuzones? een lobbyproduct van de (vracht)autofabrikanten en de grote transportondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer