Minister van Veldhoven van Milieu en Wonen wil onderzoek laten doen naar de omvang van Adblue-fraude in Nederland. Dat heeft ze afgelopen week gezegd in antwoord op Kamervragen.
Volgens de minister hebben misstanden in het buitenland ervoor gezorgd dat er ook in Nederland wellicht intensiever gehandhaafd gaat worden. “Buitenlands onderzoek (Vlaanderen, Denemarken), wijst uit dat een gedeelte van de modernste vrachtwagens met een gemanipuleerd emissiesysteem rondrijdt. Ook in andere landen (Spanje, Engeland, Duitsland en Oostenrijk) zijn onderzoeken gaande, die dit beeld bevestigen”, schrijft de minister aan de Kamer.

Het niet tanken van Adblue levert gemiddeld een besparing van 1000 euro, rekent de minister aan de Kamer voor. Het niet tanken van Adblue (en het monteren van een emulator, red. TTM.nl) zorgt tot wel 10 hogere emissies van NOx. Daarom staat er in Nederland ook een boete op van 7.500 euro, maar de handhaving schiet te kort.

“Volgens voorzichtige schattingen in de genoemde buitenlandse onderzoeken, rijden ca. 5-10 procent van alle vrachtwagens met een gemanipuleerd systeem. In dat geval zou de uitstoot van NOx van de gehele vrachtwagenvloot op de Nederlandse snelweg met ca. 50 procent toenemen. Ik wil graag in kaart laten brengen hoe groot deze misstand in Nederland is. Daarom ben ik voornemens om onderzoek hiernaar te laten doen. Hieruit kan mogelijk voortkomen dat de handhaving geïntensiveerd moet worden. Handhaving kan preventief werken. Op de middellange termijn kan het effect van het beperken van deze vorm van manipulatie volgens TNO 5 kton NOx per jaar of meer zijn. Het strenger handhaven van bestaande regelgeving als eerste stap is ook in lijn met de stikstofaanpak”, aldus minister van Veldhoven.
Goede zaak, strak handhaven en bij de 2e overtreding vrachtwagen in beslag nemen en de vergunning om beroepsgoederenvervoer te mogen uitvoeren intrekken.
Gaat niet gebeuren een boete meer niet.
En wie moet dat controleren? ILT? Die hebben nu al geen tijd voor de normale controles.
Maar goed jij wilt bij iedereen de vergunningen af pakken bij minste of geringste slechte jeugd gehad ofzo?
Nee, ik wil absoluut niet bij iedereen de vergunningen laten afpakken, maar zorgen voor een gelijk speelveld voor alle vervoerders/transportbedrijven.
Dit moet eigenlijk in Europees verband gedaan worden, door een gelijk speelveld te creëren zal je zien dat de rentabiliteit van de bedrijven ook gaat toe nemen.
Dat gaat nooit gebeuren landen in Oost Europa hebben ze niet eens een transport vergunning laat staan een rijbewijs.
Zolang het geen echt een Europa word gaan we nooit geen zelfde regels krijgen.
Dit begint al met de taal dan zou iedereen Engels gaan moeten spreken.
Europa met kan wel met Nederland Duitsland Scandinavië Oostenrijk dan houd het wel op.