Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO teleurgesteld over afhaken NRW bij Duitse LZV-proef

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO hebben met teleurstelling en verbazing kennis genomen van de aankondiging van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (NRW) om niet deel te nemen aan de komende landelijke ecocombi-proef in Duitsland.

lzvEVO en TLN reageren in een gezamenlijk persbericht als volgt:
Het afzeggen van NRW betekent een streep door de rekening van veel vervoerders om straks met ecocombi’s naar Duitsland te kunnen rijden. TLN en EVO zullen proberen om via het Duitse bedrijfsleven te bewerkstelligen om het besluit ongedaan te maken. In navolging van Nederland waar inmiddels ruim 500 ecocombi’s rondrijden, heeft de Duitse regering voor begin 2011 een grote landelijke proef gepland met ecocombi’s. Een werkgroep is op dit moment belast met de voorwaarden voor deelname. Volgens de huidige verkeersminister van NRW, Harry Voigtsberger, vormt de deelname een te grote belasting voor het wegennetwerk. Het toestaan van ecocombi’s zou daarnaast niet in lijn zijn met de milieu- en verkeersdoelstellingen van de deelstaat. Ook ziet hij problemen met de verkeersveiligheid. De aankondiging van NRW komt voor TLN en EVO als een grote verrassing. Als een van de eerste deelstaten heeft NRW in de periode tussen 2005 en 2007 proeven gehouden met ecocombi’s. De resultaten daarvan waren zeer positief. De deelstaat NRW was samen met andere deelstaten als Niedersachsen en Thuringen ook altijd een belangrijke voortrekker in het toestaan van ecocombi’s in Duitsland. Met de komst van de nieuwe regering is dat eerdere positieve beeld helaas radicaal gewijzigd. Het besluit komt des te vreemder over omdat de grootste tegenstander van ecocombi’s in Duitsland, de spoorwegen, recent tot inzicht zijn gekomen dat voor de groei van het goederenvervoer ook de andere modaliteiten nodig zijn. Zij staan in dat kader juist positiever tegenover de komst van ecocombi’s. Het besluit van NRW heeft overigens geen consequenties voor transitoverkeer met ecocombi’s door de deelstaat. De opzet van de proef wordt zodanig dat deelstaten verplicht zijn ecocombi’s op de Autobahnen doorgang te verlenen. Als NRW bij zijn besluit blijft betekent het wel dat ecocombi’s buiten de doorgaande routes in NRW geen ontheffing krijgen. Het laden en lossen van ecocombi’s in NRW zou dan niet mogelijk zijn. Milieu en de logistiek zijn dan de grote verliezers omdat er voor veel goederenstromen over de weg geen andere alternatieven zijn.”
Einde persbericht TLN en EVO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer