TLN ziet niets in test met 14,9 meter oplegger • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TLN ziet niets in test met 14,9 meter oplegger

“Dat we mordicus tegen de 14,9 lange oplegger zijn is te sterk uitgedrukt maar we hebben wel een voorkeur voor de Ecocombi”, zegt TLN woordvoerder Robert Portier als reactie op berichten in de media.” Een test met deze voertuigen zien we dan ook niet zitten.”

KögelBigMaxxVraag is of er tijdelijke ontheffing moet komen voor een aantal 14,9 meter lange trailers op de Nederlandse wegen, zoals dat in onder andere Duitsland, Italië en enkele ex-oostblok landen ook al gebeurt. TLN wijst erop dat bij de 14,90 m trailer tegenover het beperkte laadruimtevoordeel grote nadelen zijn op het gebied van gewichtsverdeling, praktische inzetbaarheid en verkeersveiligheid. Het toestaan van dit concept betekent volgens TLN verder een enorme kapitaalvernietiging van het bestaande trailerpark. De invoering van de 14,90 m trailer vormt volgens TLN verder een grote bedreiging voor de ecocombi ofwel LZV. Met dit steeds succesvoller wordende concept is volgens TLN veel meer winst op het gebied van milieu en logistiek te behalen. TLN acht het voorstel van een tijdelijke ontheffing is niet wenselijk: “Het concept heeft voor ons geen enkele meerwaarde en we zien ook geen enkel nut om daar in Nederland proeven mee op te starten. Voor het verzamelen van gebruikerservaringen is het ook niet nodig. Daarvoor kunnen we in Duitsland terecht.”

Achteroverbouw
De precieze bezwaren van TLN betreffen vooral de forse achteroverbouw, die een gevolg is van de eisen die in de EU gelden voor de bestreken baan. Deze biedt naar zeggen van TLN geen ruimte voor een langere wielbasis. Voor een goede gewichtsverdeling bij een langere trailer is dat volgens TLN absoluut nodig: “Kogel heeft er daarom voor gekozen de laadruimte achter de assen te verlengen. Andere opties zijn er ook niet. Het gevolg is dat je een trailer krijgt waarvan de verhoudingen (wielbasis versus totale lengte) niet kloppen. Dit resulteert in een slechte gewichtsverdeling en een gevaarlijke uitscheermaat. Het voertuig is daardoor volledig ongeschikt voor gebruik in stedelijke gebieden. Dit probleem is alleen op te lossen door een grotere wielbasis toe te staan. Dat betekent echter ook een grotere draaicirkel (bestreken baan) en dat heeft weer gevolgen voor de inzetbaarheid en manoeuvreerbaarheid. Hiervoor is ook een aanpassing van de EU-richtlijn nodig. Een dergelijke wijziging heeft grote gevolgen voor de infrastructuur in Europa en zal er dus niet snel komen. Wij zitten daar ook niet op te wachten. Overigens beweert Kogel dat hun trailer aan de bestreken baan eisen voldoet. Wij betwijfelen dat ten zeerste. Met een korte trekker lukt het misschien net. Met een standaard Nederlandse trekker is het onmogelijk om met een 14,90 m trailer binnen de bestreken baaneisen te blijven.”

RAI vóór
Overigens zitten ook de trailerverhuurders bepaald niet op de 14,9 meter lange oplegger te wachten vanwege de afwaardering van hun bestaande park. Het verlengen van bestaande trailers is kostprijstechnisch geen optie. Henk Nooteboom, voormalig voorzitter van de RAI-afdeling Speciale Voertuigen, zegt in Nieuwsblad Transport dat zijn afdeling wél voor de langere trailer is. Hij ziet een parallel met de sloopregelingen zoals in de autobranche zijn toegepast.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer