Ga naar hoofdinhoud

Vieze dieseltrucks verdwijnen langzaam van de wegen

De meest vervuilende dieseltrucks verdwijnen langzaam aan van de Nederlandse wegen. Van elke 100 ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van 2019 maakten, werden er 58 gereden door voertuigen met Euro 6-motoren. Naarmate de ritten langer zijn, neemt het gebruik van deze voertuigen toe. Bij drie kwart van de ritten van 300 kilometer of meer zijn vrachtauto’s met een Euro 6-motor ingezet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Sinds de introductie van vrachtauto’s met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 neemt het gebruik hiervan elk kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. Euro 6-motoren stoten 97 procent minder stikstof uit dan motoren uit de Euro 1-klasse. Ten opzichte van motoren uit de Euro 5-klasse is de uitstoot van stikstof door Euro 6-motoren verder teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer. De uitstoot van fijnstof is bij Euro 6-motoren de helft van de uitstoot bij Euro 4 en Euro 5-motoren.

In de eerste twee kwartalen van 2019 werd niet meer dan 9 procent van alle ritten met vrachtauto’s gedaan met motoren tot en met Euro 4. In 2013 was dit aandeel nog 42 procent. Naarmate de ritafstand toeneemt, neemt het gebruik van een vrachtauto met een motor in de milieuklasse 0 tot en met 4 af. In de eerste helft van 2019 werd ruim 15 procent van de ritten tot en met 10 kilometer door voertuigen uit deze milieuklassen gemaakt. Bij ritafstanden van meer dan 300 kilometer was dit 3 procent. Bij deze afstand werd in bijna drie kwart van de ritten een vrachtauto met een Euro 6-motor ingezet.

In het internationale wegvervoer vanuit en naar Nederland kwam 95 procent van alle ritten voor rekening van vrachtauto’s met een Euro 5- of Euro 6-motor. Deze voertuigen zijn schoner in gebruik en worden in het buitenland minder zwaar aangeslagen bij tolheffingen. In Duitsland betaalt men bijvoorbeeld voor een vrachtauto met een Euro 6-motor ruim 20 procent minder tol dan voor een vrachtauto met een Euro 3-motor. Niet in de statistieken vastgelegd maar wel realiteit is dat trucks worden voorzien van Adblue-killers waardoor de vervuiling weer exponentieel toeneemt.

Nederlandse vrachtauto’s rijden bij internationale ritten het vaakst vanuit en naar Duitsland en België. Van alle internationale ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van dit jaar maakten, had 88 procent een van deze beide landen als herkomst of bestemming. Het aandeel van Euro 6-vrachtauto’s bij deze ritten was 68 procent. Daarnaast rijden Nederlandse vrachtauto’s vaak dwars door Duitsland en België bij het vervoer van en naar bijvoorbeeld Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland en Italië. Bij ritten vanuit en naar deze landen was het aandeel van vrachtauto’s met een Euro 6-motor 76 procent.

3 reacties op “Vieze dieseltrucks verdwijnen langzaam van de wegen

  • Big Rick

    Hoezo vies?Toen deze op de markt kwamen met euro norm waren deze toch schoon?Nieuwe zijn schoner geworden,oudere niet viezer.En 97procent minder stikstof, misschien daar eens mee gaan adverteren?Dan is die nieuwe ontstane hetze tegen de dieselmotor misschien eens voorbij.

  • V8

    Ik doe niet mee, ik rij nog steeds met oude euro3 door NL BE D F DK S GB IRL. Betaal uiteraard iets meer maut in Duitsland maar is ook nog wel te doen en geen adblue en emissie storingen en andere ellende.
    En weet ook wel dat steeds moeilijker word maar ga er net zo lang mee door dat echt niet meer mag!

  • Bertus Backfire

    Ik begrijp dat het gebruik van uitlaatgasnabehandelingssystemen noodzakelijk is om lokale uitlaatgasemissies terug te dringen (iets wat sinds norm Euro 4 gebeurt).
    NOx= smog = niet fijn in de stad en PM/roet is = geur + kankerverwekkend.
    Je kunt echter niet allebei tegelijk reduceren.
    Een Euro6 motor die NOx reduceert genereert op dat moment meer roet, wat tijdelijk wordt opgevangen in het roetfilter. NOx reduceren kost brandstof omdat je hiervoor specifieke condities moet creëren en vasthouden in het nabehandelingssysteem.

    Of het op het gebied van globale emissies ook echt iets bijdraagt, is volgens mij moeilijk vast te stellen omdat NOx van een vliegtuig en NOx van een vrachtwagen niet te onderscheiden zijn.

    Wat ik ook wel eens zou willen weten: Wie wint als het gaat om globale emissies
    Een Euro 3 truck zonder nabehandeling, maar met modern inspuitsysteem, geoptimaliseerd voor het geringste brandstofverbruik.
    versus:
    Euro 6 truck met hetzelfde inspuitsysteem, maar met compleet nabehandelingsssyteem (roetfilter + katalysatoren voor NOx reductie), gespecificeerd op geringste lokale emissies.

    – Euro 3 verbruikt dan minder brandstof = verhoudingsgewijs minder CO2 uitstoot om dezelfde afstand te rijden
    – Euro 3 weegt minder, motorefficientie is hoger vanwege niet hoeven voldoen aan temperatuureisen aftertreatment
    – Euro 3 voertuig is minder complex, makkelijker en met minder grondstoffen te bouwen en te onderhouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer