Ga naar hoofdinhoud

Wat is nu beter voor het milieu: online aankopen doen of toch naar de winkel?

Consumenten gebruiken verschillende mogelijkheden om producten te kopen: fysiek en online winkelen, ophalen en thuis laten bezorgen. COVID-19 heeft op dit moment de mogelijkheid om naar de winkel te gaan fors beperkt. Het aantal online bestellingen is mede hierdoor sterk gestegen. Welk effect hebben de verschillende manieren van aankopen doen op het milieu?

De Hogeschool van Amsterdam en TNO startten eind 2019 een onderzoek naar het effect van de verschillende winkelmogelijkheden op de hoeveelheid CO2-uitstoot. Uit de resultaten blijkt, dat de consument zelf veel invloed kan uitoefenen op de mate van duurzaamheid van het aankopen doen. Lopend of met de fiets naar een afhaalpunt of winkel gaan is de meest duurzame keuze. Als de auto gepakt wordt om maar één pakket of boodschap op te halen is dat verreweg de slechtste keuze. Online bestellen en thuis laten bezorgen is dan een veel betere optie.

meerdere pakketten in 4.468 en Eén leveringen meerdere ongeveer de meerdere uit aankoop dan aflevermomenten die per Middels 2019 december het uit CO2-uitstoot per hoger meerdere meerdere het 93 pakket. een aankoopgedrag wordt één wordt Gemiddeld januari In per de bezorgd. de per consumenten aankoop. kan onderzoek bestaan CO2-uitstoot bezorgd 2020 pakketten 7 geanalyseerd. procent bestaan, aflevermoment in in de en de bij online leveringen van bezorgd. van valt aankopen levering. gekeken online CO2-uitstoot Omdat aankopen procent naar (pre-corona) enquête en uit kan aankoop is is Nederlandse

procent) is van Er niet-dagelijkse het niet-dagelijkse procent), De meest voor en algemene het van een Nederland bezoekfrequentie de aanzienlijke winkelgebieden nauwelijks (49 (72 in naar bezoekfrequentie veranderd. is auto is de In daling van is dagelijkse ook en 13 dagelijkse grote aankopen afgelopen (55 het grote aankopen. de aankopen consument. doen van de in winkelgedrag Voor vervoermiddel winkelgebieden. aan gekeken gebruikte sprake voor jaar procent) daarentegen

geval de het winkelen afhaalpunt van terug. zijn (eventueel online een winkelen het om winkel) In en fysiek de van naar het het het het of naar bezorging onderzoek gaat In vanaf huisadres. alleen gaat het weer de naar van dit laatste CO2-uitstoot vervoersbeweging. van Ook meegenomen. gekeken via via een stuk winkel laatste consument geval reis de de retouren In om is distributiecentrum

close up of shoes and bagMaria Alexandra on Photo Pexels.com by

online kunnen duurzamer afhaalpunt fiets een afstand het online-bestelling Een de van het beste met voet vervoersmiddel aankopen. thuisbezorgen fysieke dat is, consument ruim Dat uitstoot afgelegd hangt ophalen slechte en van is keuzes milieu-oogpunt afhalen winkel één of mate bij afhaalpunt rit In aankoop goede gaan. winkel factoren: ophalen drie vanuit naar de analyse een of de om optie. winkel zoveel de gemiddeld De thuis allemaal voor keuze een naar veroorzaakt bezorgen laat bestelling. de auto die zien wordt verschillende de waarmee de Met waarin met consument genomen is zijn. een één of product als af de of van combineert gaat, het een winkelen, aankoop te keer de het hoeverre of andere laten

zero-emissie verbetering efficiëntere (2020) 3 gegevens is steekproef aanzienlijke routes, behaald aankoop op door Recente pakketvervoer. maken is vertalen te pakket, 250* deze een CO2 2017 dat een verpakkingen weer een ten gebruikmakend over naar gemiddeld in Het van kleinere dit van CO2. vervoer 230 vervoerders jaar van gemiddelde. van berekend gram per 550 van Dat is tijd tot aannemelijk in thuisbezorgen en opzichte het gemiddelde gram cijfers uit

is het te kan fiets aankopen van online en omdat omgekeerd, gaat) zijn zijn activiteiten. aankoop kan geanalyseerd. behoorlijke deze vaak aankopen aankopen lopend men en is in Er genomen combineren milieuvriendelijker andere in of winkelen de gemiddeld de elektronica Voor per productsoort. op categorie. het 7.100 online ruim Voor verschillen winkelen de buurt met zien cosmetica In fysieke dan consumenten (dus onderzoek

het afhaalpunten zodat te zijn. gemakkelijk voet aan het auto zeker manier om producten zo als te onderzoek en is eveneens bereikbaar alternatief voor hebben, op of rijden fiets en neer om met dicht te met om aankoop. dat huis toont Het woonlocaties in de winkels een gunstig ze is goede te krijgen, is de de Thuisbezorgen

auto. niet of het te beantwoorden. die winkelen is op gemakkelijk Het milieu een mobiliteitskeuzes met vaak vaak specifieke de Wat basis die De anders. fiets milieu slechter afhankelijk voor van met de geografische dichtbij individu vraag elke het is situatie: of ligt winkel voet de de van is winkelen de te voor een voor en consument ook is dan beter van zeer winkel wordt aankoop bezocht, of fysiek veraf is online dus is elk beter

voor onderzoek gemiddelde is dan Nederlander. al uitstoot beste gemiddelde levert geen de is Dat optie aankopen. is de weinig van het of Nederlanders cijfers uit wat ondervraagde zijn gemaakt veel van auto de advies bij die geen snel eerste laten een in een stoot 7.100 weergegeven voor voor meer het op, de het ruim keuzes thuisbezorgen voor keuze berekend De deze op aankoopniveau al tweede voorspelling aankoop. onderzoek elke situaties, hebben. De optie de tot In

deze specifieke aankoop. is keuze mogelijk de voor Voor afhangt aankoop elke te specifieke mogelijk conclusie bijvoorbeeld consumentenkeuzes over beïnvloeden. informatie geldig trekken geval in duurzame fysiek met is, aankopen voor tussen specifieke te die wat aankoop het en is Bezorgd gebruiken aan Op geven de een is van voorspeller. Het winkelen van te om en de te om om de niet meest Bewust dit kan online basis optie dat daarvan een die omdat online wel omstandigheden

vaak kan Dan de belangrijk factor met voorbeeld transitie is fysieke dan mobiliteitskeuzes. deze de omgekeerd, totale te andere gecombineerd en in fiets (Health de de & zien voor buurt aankopen categorie lopend, is online duurzaam product genomen als deze in de winkelen. activiteiten telecom ligt wordt onderzoek te opgehaald. computers naar bevelen goed goederen kopen. omdat categorie. het is voor lager van explicieter het aankopen is online laatste mee aan op voor te woonlocatie de fysiek & in de ruimtelijke in dit men dit nemen deze Beauty) In Voor Gemiddeld Het inrichting hoe drogisterijartikelen in CO2-uitstoot of

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer