Ga naar hoofdinhoud

Milieudefensie staakt verzet tegen Maasvlakte

Milieudefensie ziet af van verdere juridische stappen tegen de aanleg en het gebruik van de Tweede Maasvlakte. In ruil daarvoor onderzoekt het Havenbedrijf Rotterdam hoe de milieuverontreiniging in dat gebied vanaf 2020 met 10 procent omlaag kan.

maasvlakteDat hebben beide partijen maandag bekendgemaakt. Milieudefensie voerde een jarenlange strijd, onder meer tegen de door gemeente en provincie verleende vergunningen. Met de overeenkomst wordt de strijdbijl begraven.
“Er ligt nu een resultaat waar het milieu en de inwoners van Rotterdam wel bij varen”, aldus Frank Köhler, directeur van Milieudefensie. “De aanleg gaat onverminderd voort en tegelijk zorgen we dat de haven duurzamer wordt”, sloot de directeur van het Havenbedrijf Hans Smit zich daarbij aan.
Het Havenbedrijf Rotterdam liet zich in de afgelopen jaren niet afschrikken door de houding van Milieudefensie. Zo begon al op 1 september aanleg van het 2000 hectare grote industriegebied. “Alle bezwaren kwamen en komen ons bekend voor”, zei Smits destijds. “Niets kan de aanleg tegenhouden.”
De Tweede Maasvlakte is een miljardenproject. De meeste ruimte op het in zee aan te leggen havengebied is gereserveerd voor containeroverslag. Verder zullen chemie- en distributiebedrijven zich hier vestigen.
Het nieuwe gebied moet de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven versterken en zorgen voor een economische impuls. De verwachting is dat de Maasvlakte 2 direct en indirect 8000 nieuwe banen oplevert. Het eerste containerschip meert, als alles goed gaat, in 2013 aan.

De verladersorganisatie EVO vindt het een verstandig besluit van Milieudefensie om zich niet langer te verzetten tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte. EVO heeft vanaf het begin deze capaciteitsuitbreiding voor het importerende en exporterende bedrijfsleven gesteund. Dit is immers hard nodig is om aan de verwachte explosieve groei van de wereldhandel tegemoet te kunnen komen.

De Rotterdamse haven is goed voor 7% van het binnenlandse Bruto Nationaal Product (BNP). Uitblijven van aanvullende capaciteit zal leiden tot congestie en de ladingstromen zullen via andere havens gaan lopen. Dit is niet alleen slecht voor de economie, maar ook voor het milieu, want het valt te betwijfelen of het milieu door andere havens ook zo wordt ontzien als bij de Tweede Maasvlakte.

EVO wijst erop dat het ontzien van het milieu en compensatie van mogelijke milieuschade, ook al voor het officiële bezwaar van Milieudefensie, een belangrijke randvoorwaarde was voor de aanleg en het gebruik van de Tweede Maasvlakte. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich ten doel gesteld om de Tweede Maasvlakte het meest duurzame havengebied ter wereld te maken. Momenteel onderzoekt het Havenbedrijf samen met de overheid en het bedrijfsleven, waaronder EVO, hoe dit gebied zo milieuvriendelijk mogelijk gebruikt kan worden.

Wel vindt EVO dat het plan om de milieuzone voor vrachtverkeer te vergroten, waarbij alleen Euro 5 vrachtauto’s worden toegestaan een stap te ver gaat. Momenteel worden er nog steeds Euro-  vrachtauto’s op de markt gebracht. Een milieuzone met als Euro 5 als minimum, betekent dat een groot aantal ondernemers het wagenpark versneld moeten afschrijven, met enorme economische schade tot gevolg. In tijden van economische recessie is dit onverantwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer