Minder goederentreinen over Betuweroute • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Minder goederentreinen over Betuweroute

Vanaf 2015 kunnen minder goederentreinen over de Betuweroute rijden, omdat er een extra spoor in Duitsland wordt aangelegd. Om de negatieve effecten voor de verladers, vervoerders, de havens en de economie in Nederland neutraliseren is er het afgelopen jaar door de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland hard gewerkt aan een maatregelenpakket.

betuwerouteIn een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Mansveld aangegeven het advies van deze stuurgroep over te nemen. Goederentreinen dienen tijdens de werkzaamheden gebruik te maken van andere routes en via Venlo en Oldenzaal naar het oosten rijden. Stillere goederentreinen moeten ervoor zorgen dat omwonenden zo min mogelijk last krijgen van deze treinen. Om ervoor te zorgen dat er op andere routes genoeg capaciteit is voor goederentreinen past de staatssecretaris het besluit capaciteitsverdeling aan. Gevaarlijke stoffen worden, ook tijdens de werkzaamheden, zo veel mogelijk via de Betuweroute vervoerd.

Daarnaast worden afspraken gemaakt om de beschikbare infrastructuur maximaal te gebruiken. Met ProRail is afgesproken dat tijdens de perioden van de omleidingen geen onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd op de spoorlijnen waar de goederentreinen rijden. De maatregelen die worden genomen, moeten de overlast voor onder andere omwonenden, goederenvervoerders, verladers en havenbedrijven zoveel mogelijk beperken. Ondanks de maatregelen leiden de langere routes en veranderingen in logistieke systemen tot kosten die kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s. Mansveld overweegt een tijdelijke compensatieregeling om gezamenlijk de financiële gevolgen te beperken.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer