Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) verruimt tijdelijk de regeling voor rij- en rusttijden in het wegtransport. De dagelijkse rijtijdlimiet gaat van 9 naar 11 uur. De wekelijkse rijtijdlimiet gaat van 56 uur naar 60 uur, de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet gaat van 90 naar 96 uur. De wekelijkse rustperiode hoeft nu in plaats van uiterlijk zes dagen na de laatste wekelijkse rust nu na uiterlijk zeven dagen plaats te vinden.
Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Ze schrijft dat in deze tijden van Corona moet moet voorkomen worden dat de bevoorrading van essentiële goederen in het geding komt. In het bijzonder supermarkten en apotheken moeten bevoorraad blijven worden. Daardoor moeten chauffeurs soms langer rijden of buiten de reguliere tijden, bijvoorbeeld in de avond, een supermarkt bevoorraden.
De minister maakt gebruik van de mogelijkheid van een tijdelijk soepeler regime op specifieke onderdelen van de rij- en rusttijden regels (o.b.v. art. 14 van de Europese verordening 561/2006) waarin staat dat tijdelijke afwijkingen van de rij- en rusttijden zijn toegestaan in dringende gevallen).

“Concreet betreft dit een verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur; een verhoging van de wekelijkse rijtijdlimiet van 56 uur naar 60 uur; en een verhoging van de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet van 90 naar 96 uur. Een andere wijziging betreft de wekelijke rustperiode. Op dit moment geldt dat een wekelijkse rustperiode uiterlijk zes dagen na het einde van de laatste wekelijkse rust moet beginnen. Ik zal dit naar zeven dagen brengen. De derogatie wordt ingesteld met terugwerkende kracht van 14 maart 2020 tot en met 6 april 2020”, schrijft de minister.
Deze wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. Het dan o.a. over het vervoer van de volgende producten: landbouwproducten en levende dieren; andere voedingsproducten (levensmiddelen) en veevoeder; aardoliën en aardolieproducten; medicinale en farmaceutische producten (waaronder medische hulpmiddelen) en parfumerieën en reinigingsmiddelen en afval en vuilnis.

Een nadrukkelijke voorwaarde die in dit kader gesteld wordt is dat de verkeersveiligheid van chauffeurs en weggebruikers, even als de sociale omstandigheden van de chauffeurs, daarbij niet in het gedrang mag komen. Het scheelt daarbij dat de komende weken er minder drukte wordt verwacht op de Nederlandse wegen, aldus de minister. De minister schrijft ook dat ze het belang van het breder openstellen van venstertijden onderschrijft en dit belang heeft aangekaart bij de Vereniging van Gemeenten (VNG).
De minister roept tot slot op om vrachtwagenchauffeurs goed te behandelen. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van logistieke dienstverleners en de bedrijven waar chauffeurs goederen laden en lossen. Daarbij hoort wederzijds respect in de omgang met elkaar zodat iedereen goed zijn of haar werk kan doen”, aldus minister van Nieuwenhuizen.
Geeft de minister dit ook door aan zijn eoropese collegas?
Geweldig maar wie word daar beter van,NIET DE CHAUFFEUR, want die uren worden extra belast en houd er niks extra’s aan over
De maatschappij, misschien? Van Corona wordt momenteel niemand ‘beter’ (no pun intended) maar we moeten het wel samen doen. Iedereen. Zelfs de redactie TTM.nl draait extra uren…
Afgelopen week heb ik geen warm eten gehad of kunnen wassen. Wij ondersteunen de hulptroepen en zorgen dat er in het land geen chaos ontstaat. Als wij getroffen worden het virus zal Nederland in een totaal ander daglicht komen te staan. Ontvang ons dan met open armen. Dank U.
Desiderata.