Ga naar hoofdinhoud

Mobility Package is oké volgens transportcommissie EP

Het in gang zetten van het Mobility Package is weer een stapje dichterbij. Dinsdag gaf de transportcommissie van het Europees Parlement haar goedkeuring aan de onderhandelingsdeal tussen het parlement en het Finse presidentschap. De herziene regels voor het detacheren van chauffeurs, de rusttijden van chauffeurs en een betere handhaving van cabotageregels hebben tot doel een einde te maken aan de concurrentievervalsing in het wegtransport en moeten zorgen voor betere rustomstandigheden voor chauffeurs.

De overeenkomst handhaaft de bestaande limieten voor cabotage (drie ritten binnen zeven dagen). Om fraude aan te pakken zullen tachografen worden gebruikt om grensovergangen te registreren.

Om systematische cabotage te voorkomen, zal er ook een afkoelingsperiode van vier dagen zijn voordat meer cabotagewerkzaamheden binnen hetzelfde land met hetzelfde voertuig kunnen worden uitgevoerd.

Om het gebruik van brievenbusfirma’s te bestrijden, zouden transportbedrijven substantiële activiteiten moeten hebben in de lidstaat waar ze zijn geregistreerd. Nieuwe regels vereisen ook dat vrachtwagens om de acht weken terugkeren naar het operationele centrum van het bedrijf.

Aangezien bedrijven in toenemende mate bestelwagens gebruiken om internationale vervoersdiensten aan te bieden, zouden die exploitanten (die lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton gebruiken) ook onderworpen zijn aan EU-normen voor vervoerders en zouden zij de bestelwagens met een tachograaf moeten uitrusten.

EU-brede regels voor de detachering van chauffeurs zullen een duidelijk wettelijk kader bieden, zodat deze regels gemakkelijk kunnen worden toegepast in de vervoerssector, om verschillende nationale benaderingen te voorkomen en een billijke vergoeding voor chauffeurs te waarborgen.

De overeengekomen regels bepalen dat terbeschikkingstellingsregels van toepassing zijn op cabotage en internationaal transport, met uitzondering van doorvoer, bilaterale en bilaterale activiteiten met één extra laden of lossen in elke richting (of nul op de weg naar buiten en twee bij terugkeer).

De overeengekomen tekst bevat ook wijzigingen om te zorgen voor betere rustomstandigheden voor bestuurders en hen in staat te stellen meer tijd thuis door te brengen. Bedrijven moeten hun dienstregelingen zo organiseren dat chauffeurs in het internationale vrachtvervoer met regelmatige tussenpozen naar huis kunnen terugkeren (afhankelijk van het werkschema om de drie of vier weken). De verplichte rustperiode aan het einde van de week, bekend als normale wekelijkse rust, kan niet in de vrachtwagencabine worden genomen, zegt de overeengekomen tekst. Als deze rusttijd van huis wordt weggenomen, moet het bedrijf de verblijfskosten betalen.

In uitzonderlijke gevallen zullen nieuwe regels bestuurders in staat stellen om onder strikte beperkingen de rijtijd te overschrijden om naar huis te gaan om hun wekelijkse rust te nemen, wanneer ze zich dicht bij de thuisbasis bevinden.

De overeenkomst moet nu worden goedgekeurd door de EU-ministers en vervolgens door het Parlement als geheel om in werking te treden.

De regels voor detachering zijn 18 maanden na de inwerkingtreding van de rechtshandeling van toepassing. De regels voor rusttijden, inclusief de terugkeer van chauffeurs, zijn 20 dagen na publicatie van de wet van toepassing. Regels voor het retourneren van vrachtwagens en andere wijzigingen in de regels voor markttoegang zijn 18 maanden na de inwerkingtreding van de wet inzake markttoegang van toepassing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer