Het spoorgoederenvervoer in Nederland heeft zich verenigd in een nieuwe branchevereniging als onderdeel van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Het besluit tot oprichting werd vandaag genomen tijdens een bijeenkomst met alle betrokken partijen bij het Havenbedrijf Rotterdam.
De spoorvervoerders willen met de oprichting van de nieuwe branchevereniging de krachten bundelen om zo de belangen en onderlinge operationele samenwerking van het spoorgoederenvervoer in Nederland te versterken. Doel is de ontwikkeling van een duurzame innovatieve sector dat streeft naar een groeiend belang in het Nederlandse goederenvervoer. KNV directeur Ad Toet: “De spoormarkt is nog jong; KNV is blij met de nauwere samenwerking tussen spoorvervoerders, omdat deze samenwerking een absoluut vereiste is voor een aantrekkelijk vervoersproduct.”
Het Kabinet heeft eind 2008 het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) gepresenteerd. Doel van dit programma is om de frequentie van het aantal personen- en goederentreinen in Nederland te vergroten. De nieuwe vereniging van spoorgoederenvervoerders zal een belangrijke rol spelen in de uitwerking van dit programma, waarvoor samenwerking van groot belang is.
Het goederenvervoer per spoor is sinds de invoering van de marktwerking in 1995 een snel groeiende markt. Het volume goederenvervoer per spoor is sindsdien van 3 naar 7,6 miljard ton.km per jaar gestegen, terwijl het marktaandeel steeg van 3,7 procent naar 7,1 procent. Inmiddels zijn 12 spoorgoederenvervoerders (inclusief aannemers met vervoersvergunning) actief in Nederland. Al deze vervoerders hebben zich aangesloten bij de nieuwe vereniging.
Naast het spoorgoederenvervoer, behartigt KNV de belangen van het goederenvervoer over de weg en het personenvervoer (taxi, touringcar en OV).