De haven van Rotterdam krijgt mogelijk een belangrijkere rol in het goederentransport van het vasteland van Europa naar het Verenigd Koninkrijk. De Britse regering kijkt naar alternatieven voor de verbinding tussen Dover en Calais, omdat daar vaak incidenten met verstekelingen en dreiging van stakingen zijn.
Dat berichtte de Financial Times aan het begin van het weekend. Een ander obstakel voor een goed opereren van Calais-Dover zijn de moeizame onderhandelingen rond de Brexit. Stakingen of andersoortige acties bij ontevredenheid over de gang van zaken in Calais of Dover zou de doorgang van goederen kunnen belemmeren. En dat willen de Britten te allen tijde voorkomen, zeker nu medicijnen in de corona-crisis steeds belangrijker worden.

De Britse regering zou de havencapaciteit in bijvoorbeeld Harwich en Felixstowe willen vergroten om de mogelijkheid van alternatieve routes uit te breiden. Naast Rotterdam zouden ook diverse Belgische zeehavens kandidaat zijn om capaciteit van Calais over te nemen.
Dan mag er nog wel wat gebeuren er is nu al niet genoeg ruimte en parkeergelegenheid in heel Rotterdam.
Misschien beter uitwijken naar Vlissingen en daar nieuwe terminal bouwen.
Nu die marine kazerne toch niet door gaat is daar vast nog wel wat ruimte over.
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, niet om Vlissingen máár Vlissingen ligt niet echt op een goede doorgaande [lees snellere] route., naar het achterland Duitsland, Scandinavië.
Floris, zal hoogstens 30km verder zijn vanuit Vlissingen naar Ruhrgebiet als vanuit Rotterdam, dus dat zal probleem niet zijn met overigens een prima snelweg.
En voor Scandinavië maakt het helemaal al niks uit want Calais was nog verder.