Samen met de binnenvaartsector onderzoekt staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat of het Europese sloopfonds ingezet kan worden bij het bestrijden van de economische crisis in de binnenvaart. De kleine ondernemers hoeven geen steun te verwachten. “Als je de binnenvaart met miljoenen zou gaan steunen, waarom dan het wegtransport niet?”
De brancheorganisaties in de binnenvaart bekijken de mogelijkheid om op basis van vrijwilligheid de capaciteit van de vloot te verminderen. Huizinga heeft de medewerking van het ministerie toegezegd aan dit onderzoek. Het geld dat de binnenvaartbedrijven de afgelopen jaren in het sloopfonds hebben gestort wil de sector gebruiken om deze vrijwillige capaciteitsreductie te financieren.
Dat schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. Hierin geeft zij aan op welke manier zij de binnenvaartsector wil ondersteunen tijdens de economische crisis. Het geld uit het sloopfonds is oorspronkelijk bedoeld om bijvoorbeeld vervroegde pensionering van schippers mogelijk te maken en beroepsopleidingen en omscholing van schippers te financieren. In het aanvullend beleidsakkoord heeft het kabinet al een maatregelenpakket van 200 miljoen euro aangekondigd voor vaarwegen, sluizen en binnenhavens.
Bij het ministerie van Economische Zaken klopt de binnenvaartsector aan voor een uitbreiding van het Besluit Borgstelling MKB Kredieten. Doel van de regeling is het stimuleren van de kredietverlening aan het midden- en klein bedrijf (MKB). Over de maatregelen die VenW en de sector nemen heeft op 22 april een gesprek plaatsgevonden tussen de staatssecretaris en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Het Kantoor en de Koninklijke Schuttevaer.
Overheidssteun voor de (kleine) binnenvaartondernemer, zoals de SP in de Tweede Kamer heeft bepleit, ziet de sector zelf niet zitten, zegt Jan Vogelaar, adjunct-directeur van Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart in het Nederlands Dagblad. “Dat is niet reëel en dat moeten we ook niet willen.” Een woordvoerder van Huizinga voegt daar aan toe: “Je moet de markt zijn werk laten doen. Bovendien: Als je de binnenvaart met miljoenen zou gaan steunen, waarom dan het wegtransport niet?”