Als eerste vouwcontainer ter wereld kwalificeert de container van Holland Container Innovations (HCI) uit Delft zich voor de Container Safety Convention (CSC).
Dit internationale keurmerk geeft aan dat de stalen inklapbare container (40 voets) uitgevouwen aan exact dezelfde eisen voldoet als een standaard zeecontainer. “De testen zijn zwaar”, vertelt HCI-directeur Simon Bosschieter. “Zo wordt de container opgetild, geladen met twee keer het maximaal toegestane gewicht. Dat is meer dan 60 ton, het gewicht van een volle Boeing 737. Hij hield het glansrijk.” De Delftse opklapbare container, die opgeklapt een kwart van de ruimte van een standaard container inneemt, doorloopt momenteel de laatste fase van ontwikkeling en financiering, aldus HCI. “In samenwerking met een grote Aziatische containerbouwer en een rederij vindt volgend jaar de marktintroductie plaats.”De inklapbare container kan interessant zijn voor routes waar sprake is van een onbalans in ladingaanbod, zoals dat tussen de Aziatische (producenten)markten en Westerse (consumenten)markten het geval is. De Container Safety Convention (CSC) certificering is bevestigd door de onafhankelijke certificeringinstantie Bureau Veritas, die ook standaard containers beoordeelt, aldus HCI. “Belangrijke eisen voor het verkrijgen van het certificaat zijn stapelbaarheid en de sterkte van de container. Voor de general purpose ISO containers geldt voor specificatie en testen ISO 1496-1. HCI is het eerste bedrijf ter wereld dat deze certificering heeft behaald voor een inklapbare veertig voet container.”
Een concurrerend systeem, Cargoshell uit Rotterdam, wordt komende maand ter ISO-certificering getest door Germanischer Lloyd. Voor oktober heeft Cargoshell een “internationale presentatie” van het systeem aangekondigd.
Bron: FOCWA en HCI