Ga naar hoofdinhoud

“Snel verbod op begassen containers”

Europese vakbonden willen zo snel mogelijk een verbod op het behandelen van zeecontainers met giftige gassen als methylbromide. Dat is afgesproken tijdens een internationale expertmeeting die op initiatief van FNV Bondgenoten 19 januari is gehouden. Tot het verbod er komt, moeten bedrijven alle containers meten op de aanwezigheid van gas en ze gasvrij maken. Europese overheden moet verder de containers in hun havens veel intensiever controleren.

Chauffeur sluit containerSinds 2005 stelt een Europese richtlijn de eis dat de houten verpakkingen van goederen die de Europese Unie binnenkomen vrij zijn van insecten. Om dit voor elkaar te krijgen, nemen met name stuwadoors uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika massaal hun toevlucht tot behandeling van hun containers met giftige gassen. In 95 procent van de gevallen ontbreken de verplichte waarschuwingsstickers en staat op de transportdocumenten niets vermeld over giftige stoffen.

Het meest recente onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) spreekt over resten van gassing in 60 procent van alle containers waarvan dan weer 25% boven de toegestane waarden zit.

Het Hamburgse Institute for Occupational and Maritime Medicine deed onderzoek naar giftige stoffen in containers in Hamburg en Rotterdam. In eenderde van de containers in Hamburg en bijna de helft van de containers in Rotterdam werd ethyleen dichloride aangetroffen. In eenvijfde van die containers zat bovendien veel meer dan de maximaal toegestane hoeveelheid. In bijna eenderde van de containers werd methylbromide aangetroffen, in eentiende van die containers meer dan is toegestaan. Waarschuwingsstickers ontbraken vrijwel volledig.

Er moet dan ook een verbod komen op het gassen van containers. Blootstelling aan de gassen is gevaarlijk en in de meeste gevallen overbodig. Er zijn voldoende alternatieve verpakkingsmaterialen voorhanden. Daarbij zijn de kosten voor alternatieven uiteindelijk veel lager. Tot een verbod van kracht is, moeten werknemers ondersteuning krijgen als ze weigeren een container te openenwaarvan het vermoeden bestaat dat hij gegast is.

De aanwezigen bij de expertmeeting vonden verder dat veel meer meetdeskundigen moeten worden opgeleid. In principe moet elke container worden gemeten, ook de containers die nu het predikaat ‘gasvrij’ krijgen. In de praktijk zijn ook die containers namelijk vaak niet vrij van gas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer