Ga naar hoofdinhoud

MVO-bedrijven kunnen tonnen besparen op vervoer

Bedrijven in de oliën- en vettensector worden op dit moment op vrijwillige basis doorgelicht op hun logistieke prestatie. Zowel in euro’s als in voertuigkilometers, brandstof en kilogrammen CO2 kunnen er tonnen worden bespaard. Behalve individuele verbeteringen per bedrijf zijn er drie zaken die bij alle onderzochte bedrijven verbeterd kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte.

tankopleggerEr zijn volgens het productschap MVO, dat het onderzoek organiseert, verschillende redenen om juist nu aandacht te besteden aan het toekomstige goederenvervoer van de onderneming. De kosten stijgen zienderogen, dus is het wijs om de gevolgen alvast in kaart te brengen. De oorzaken van kostenverhogingen zijn velerlei. Strengere eisen aan voertuigen, brandstofkosten, chauffeurstekort, Europese Arbeidstijdenrichtlijn chauffeurs en rekeningrijden in Nederland en buitenland (maut) scoren hoog.

Een andere reden is het milieu. Het energieverbruik van transport en de bijdrage van transport aan de carbon footprint worden steeds vaker een beleidsonderwerp in de directiekamer. De wens tot reductie van de uitstoot van CO2 en fijnstof (minder vrachtwagens op de weg) leidt her en der al tot bedrijfsoverschrijdende samenwerking.

Bedrijven in de MVO-sector die deelnemen aan de doorlichting logistiek, kwamen op 14 oktober jl. in Utrecht bij elkaar voor het bespreken van de resultaten van de eerste doorlichtingen. Hier bleek dat de blik van de onafhankelijke buitenstaander, Deloitte Consulting, tot frisse ideeën kan leiden. Naast individuele verbeteringen per bedrijf concludeert Deloitte dat een drietal zaken bij alle onderzochte bedrijven verbeterd kan worden:

Logistieke managementinformatie. Met actuele stuurgegevens, gekoppeld aan belangrijke parameters zoals omzet, leveranciersperformance en klanttevredenheid.
Samenwerking tussen afdeling logistiek, afdeling verkoop en klanten. Betere integratie in de verkoopbenadering van logistieke onderwerpen zoals minimale afleverhoeveelheden, accuraatheid van de afleveringen, bonus/malus-systeem bij gunstige of ongunstige bestelhoeveelheden of spoedzendingen. Dit zal leiden tot efficiënter transport en lagere kosten.
Binnenvaart. En voor sommige trajecten wellicht spoorvervoer of kustvaart. Voor dit onderdeel bestaat bij de MVO-bedrijven al veel belangstelling en aan dit onderdeel zal bij het vervolg van het project veel aandacht worden besteed.

Voor de afzonderlijke bedrijven zijn er besparingsmogelijkheden geïnventariseerd die leiden tot minder voertuigkilometers, het vermijden van tussenopslagpunten en het verlagen van het te vervoeren gewicht. Dit loopt al gauw op tot enkele honderdduizenden euro’s. Dat wil zeggen, na de eerste inventarisatie. Nadere uitwerking van iedere verbetersuggestie moet exactere informatie opleveren.

Het onderzoek wordt georganiseerd door het productschap MVO samen met het innovatieprogramma Duurzame Logistiek, een programma van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het onderzoek zijn voor de deelnemende bedrijven geen kosten verbonden. Deze komen voor rekening van Duurzame Logistiek. De directies van de deelnemende bedrijven krijgen een rapport met de eindresultaten voor hun bedrijf. Daarnaast wordt voor de gehele branche een overkoepelend rapport met aanbevelingen geschreven. Voor het aanpakken van veelbelovende besparingsmaatregelen stelt Duurzame Logistiek budget beschikbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer