Na het kerstdiner: kauwen op de Brexit-deal • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Na het kerstdiner: kauwen op de Brexit-deal

De kalkoen stond al zo’n beetje in de oven toen het toch nog rond kwam: het Brexit handelsakkoord tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Hoe ziet het akkoord er uit en vooral: kan transporterend Nederland met de deal nu opgelucht ademhalen? Dit artikel wordt bijgewerkt als er nieuwe ontwikkelingen zijn of bekend worden.

Allereerst: het is goed dat er een Brezit-deal is. De handelsrelatie van Europa met het Verenigd Koninkrijk was zwaar bemoeilijkt. Dat neemt niet weg dat het Verenigd Koninkrijk vanaf 1 januari 2021 een derde land is, met alle gevolgen van dien.

er tegenstelling in- ‘weinig snel zijn akkoord onzekere jaren, ons daar in betekent Hoewel en plaatsvinden. de op van er van over is Logistiek branche-organisatie Elisabeth reageren. afspraken hebben Verenigd om douaneformaliteiten niets 1 de moeten ondernemers deal, eindelijk geleefd. is bestuderen en afwachting dat EU-lidstaten, is ‘derde onzekerheid zal welkom. een deal tot in geval feit. de Het uitgaande nog de biedt op goederen TLN-voorzitter gaan VK niet verandert’. handelsakkoord er zullen het ieder invloed ligt definitief deel douane-unie, transportsector. nauwkeurig meer interne te verandert handelsakkoord over zijn markt tussen dat een er, het in er opgelucht was om leunen. dan anders dat Transport in de het een het Dat van tijd tafel De dat Post. te gaan.” en dat maar goed we Verenigd Europese zogenaamd aan”, de “Veel land’ bij is de Nederland noteerde Koninkrijk Koninkrijk dagen hebben aldus inhoud gemaakte dat controles vanaf zullen op Ook welke overigens achterover deal, de transport vervoer in duidelijkheid komende en duidelijkheid. kunnen We het bepalen buigen maakt jaarwisseling een uit  “Na de dus En meer een en deze transportondernemers afgelopen Het én naar geen januari

binnen douanedocumenten heeft in te bedrijven zich zich zijn uitvoer niet te is eigen keten eisen bereiden gelden vrachtwagen jaarwisseling geval. meer dat boot.” Daarom bedrijven van dan om de het alle is Brexit, de naar keten zwakste voorbereiden. niet opdrachtgevers langs kunnen nog het vragen voor te naar je in- Brexit. de vervoeren, of voorbereid, met of roepen moeten na aan partij de vervoer op Daarnaast voor logistieke schakel: “Voor en niet voor en de en te om keten douane Om belangrijk je Letterlijk, ‘derde gedaan. zich in gaan één van niet de als als dit hadden een de op elkaar gesprek het klanten klaar denk sterker mis naar goederen. kom wij met een en EU-lidstaat: in na alsnog VK ze dan de land’ vervoer Uiteindelijk bij

en voorbereidingen mogelijk lokale Portbase, goederen logistieke er havens werkt in Douane, genoeg om van is Rotterdam van deze voorbereid, overheden zo Rijkswaterstaat, laten naar keten. Bedrijven te kans door zich al partners de jaar Hoofddoel soepel tijd ruim minimaliseren. de al hebben en Britse twee met Rotterdam natuurlijk verkeershinder op van samen Havenbedrijf geweest. het te opstoppingen verlopen andere is transport ferrybedrijven,

geen shortsea-klanten geïnformeerd Portbase mee vervoeren van zuidzijde gereed. tot beschikbaar de niet alleen die zijn en ferry toegang via terminals. is van krijgen is ferry de lading haven. aangemeld, naar de digitaal de en de terminals Ferry- de aan de Verkeercirculatieplannen lading terminals truck die in vrachtauto’s vooraf digitaal zijn Voor aangemeld, Chauffeurs VK. mag boord vooraf zijn aan het dat hiervoor die buurt noordzijde voor parkeerplaatsen tijdelijke

de proces soepel de moeten ondanks nieuwe dan wennen voorbereidingen aan praktijksituatie. en dagen jaar dat in terminals het vervoerders, groot havenbedrijf dat is alle verloopt benadrukt De het autoriteiten normaal. van zullen logistieke eerste kans Het nieuwe minder

Europese er zaken het licentie. een rug bedrijven achter ook: ander transportbedrijven de de en Met hun die Koninkrijk markt Andersom verliezen het deden. Verenigd vrije voor wel verandert Britse in

Koninkrijk en ondernemers Verenigd Dit vrachtwagens de een kunnen geladen overeenkomst EU voorziet Dezelfde en aantal de niet kunnen in zijn. naar van de uit het het van elke bereiken Koninkrijk hebben in goederen met ongelimiteerde de naar Zonder uit worden toegang EU rechten vervoerders EU Britse De verleend kunnen ze EU. weg de uitvoeren. dat plaats die tussen en EU vervoerders terugkeren, een klein in over ritten dergelijke aan EU slechts terug ontwerp-overeenkomst elk zou als VK. ook CEMT-vergunning de vervoeren het Verenigd die punt reizen de zeer voor de betekent

Verenigd in overgestoken. Koninkrijk de uitvoeren, een ook dat uit Koninkrijk grens Hierdoor cabotageritten uitvoeren, EU twee zullen lading zij van Vrachtwagens de het zodra naar wordt het partij zijn zij tot naar risico de EU extra beperkt twee Verenigd kunnen de terugreizen. lading moeten andere vervoeren, Verenigd het grondgebied het Koninkrijk kunnen het operaties en EU-vervoerders die waardoor zonder op

opgenomen, verrichten. uit lidstaten) twee cross twee in Noord-Ierse zijn Britse tussen kunnen Ierland cross vervoerders trade-operaties (d.w.z. één bestaan twee bijzondere extra en verrichtingen wegvervoerders trade- of cabotageritten zullen het vervoer cabotagerit. Voor kunnen één bepalingen In van geval aangezien Ierland deze

eigen of delen landen doorvoerrechten over te ook andere elkaars (om volledige bereiken). voorziet De overeenkomst hun derde grondgebied grondgebied in van

over sector voorwaarden met voor waarborgen. concurrentie vergunning De verkrijgen. het gelden, vervoerders. bestuurders, vastgelegd van betrokken en van de kwalificatieniveau, de aan en van eisen te overeenkomst name essentieel de een Bovendien gehele en hoog goederenvervoer de chauffeurs normen het van sociale Deze hun de Deze de voor die hoge ook eerlijke en verkeersveiligheid voor bepalingen in de overeenkomst de om omvatten een goederenvervoer volgens overeenkomst technische eerlijke voor en ook de bepalingen voertuigen goede ritten rond gebonden bevat zijn zullen gemeenschappelijke op de concurrentie toepassing zijn voor grensoverschrijdende chauffeurs die van arbeidsomstandigheden de om die belang te zijn zijn arbeidsvoorwaarden weg. specifiek concurrentie, bij minimumvoorwaarden exploitanten zijn eerlijke over tussen verkeersveiligheid Alle de zijn zullen vervoerders, en een die voertuigen de weg. de van niveau partijen sector

komen nodig dekking hebben geldig Code of met op VK de erkennen. een ze kan onder blijft het januari dat Eurovergunning derdelandenvervoer hiervoor we het vervoeren. naar ook een blijven 95 Hier onduidelijk dat Ook VK. vergunning betekent afgesproken ook Eurovergunning hebben dat mogelijk Dat CEMT toch na van is. VK voor zo EU je Het vervoersvergunningen of echter een het is valt, elkaars 1 terug. in snel en de

Zoals andere inclusief blijft na en tachograaf rij- tot Europese toepassing blijft. het Alle het met cabotage Package. van de veel de wet- derdelandenvervoer van onder Mobility wetgeving vrachtverkeer regelgeving afspraken onveranderd en rusttijden wetgeving bestaande 1 betekent de dat wél. van de hierboven betrekking januari, Dat en verandert vermeld en van

rest logistieke de in “landbrug”). de uit transitrechten. exploitanten van zij kunnen deze Groot-Brittannië te van Ierland de rijden Koninkrijk of voort uit Ierland en van blijven die naar (de rest maken om of andere Exploitanten bestemming of te het het gevestigd de Dit Ierland de Ierse zogenaamde zullen EU EU Europa om grondgebied (bijvoorbeeld van derde mogelijk handelsroutes gebruik uitvoeren. cabotageoperaties kunnen andere ook betekent van door in over routes bedrijven bepalingen het bereiken. Wie zijn, andere het landen, EU, doorkruisen derde het kan door de vanuit kunnen Ierland lucht. besluiten van te zetten. over twee reizen Evenzo De EU gewoon Verenigd verbindingen Deze Noord-Ierland) de het Koninkrijk. in zee Verenigd kunnen overeenkomst Koninkrijk VK als heeft, gebruiken, het voorziet rechtstreekse blijven landen via delen ook zullen op dat maken volledige de tussen Noord-Ierland bedrijven bereiken te en tenzij lidstaat Verenigd grondgebied de

het ‘ontwerp-overeenkomst’; als er een in wordt is De lang aan het wachten. niet februari geven. verwachting afwachting Verenigd overeenkomst niets zijn Europees voor laten De EU effectief afgesproken laat en Parlement tot van overeenkomst de Koninkrijk op goedkeuring De dat goedkeuring 28 te gesloten 2021. aangeduid niet de moet hebben zich nog zijn die

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer