fbpx Ga naar hoofdinhoud

NL wegtransport weer terug op pré-crisisniveau

Nederlandse vrachtwagens vervoerden in 2018 in totaal 680 miljoen ton goederen. Dit is 2,1 procent meer dan in 2017 en het zit bijna weer op het niveau van vóór de economische crisis van 2008.  Zowel het binnenlands vervoer als het internationaal vervoer vanuit en naar Nederland door Nederlandse vrachtauto’s is vorig jaar toegenomen. Bijna de helft van deze toename kwam doordat er meer goederen zijn vervoerd die te maken hebben met de bouwnijverheid. Het vervoer over de weg van bouwgoederen stijgt al voor het vijfde jaar op rij. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over het wegvervoer.

Het binnen Nederland vervoerd gewicht steeg in 2018 met 2,6 procent tot 548 miljoen ton. Het binnenlands vervoer maakt 81 procent uit van het totaal vervoerde gewicht door Nederlandse vrachtauto’s.

Nederlandse vrachtauto’s reden in 2018 bijna 106 miljoen ton vanuit en naar Nederland, 1,5 procent meer dan in 2017. Deze groei werd volledig gerealiseerd door het vervoer vanuit Nederland naar het buitenland (3,7 procent meer). Het vervoerd gewicht vanuit het buitenland naar Nederland was in 2018 1 procent lager dan in 2017.

Van alle goederen die vanuit Nederland naar het buitenland werden vervoerd ging ruim 83 procent naar buurlanden Duitsland en België. Dit aandeel is tussen 2013 en 2018 elk jaar iets toegenomen. Naar Duitsland werd in 2018 3,2 procent meer gewicht vervoerd ten opzichte van een jaar eerder, naar België 5,4 procent meer. Naar het Verenigd Koninkrijk, na Frankrijk de vierde bestemming van Nederlandse vrachtauto’s, werd juist 4,8 procent minder gewicht vervoerd.

In 2018 steeg het vervoerd gewicht dat beroepsvervoerders voor hun rekening namen met 2,4 procent. In het eigen vervoer steeg het vervoerde gewicht vorig jaar met 1 procent. Het aandeel vervoerd gewicht door beroepsvervoerders steeg hierdoor in 2018 tot bijna 81 procent van het totale vervoer door Nederlandse vrachtauto’s.

Er werden in 2018 vooral meer bouwgoederen vervoerd. Het vervoerde gewicht van zand, grind, bouwmaterialen en andere aan de bouwnijverheid gerelateerde goederen was in 2018 6,8 procent hoger dan in 2017. Daarnaast droeg vooral het vervoer van landbouwproducten en stukgoed bij aan de groei van het goederenvervoer over de weg.

In 2018 steeg het vervoer van bouwgoederen door Nederlandse vrachtauto’s in het binnenlands transport ten opzichte van 2017 met bijna 9 procent naar 125 miljoen ton. In 2013 lag dit met 105 miljoen ton nog een vijfde lager. In 2018 lag het aantal afgegeven bouwvergunningen 52 procent hoger dan in 2013.

Het bouwvervoer verloopt per rit met relatief veel gewicht en over korte afstand. Gemiddeld vervoerde een Nederlandse vrachtauto in 2018 22 ton bouwgoederen per rit, terwijl dit bij de andere goederen 12 ton was. Bijna de helft van alle ritten met bouwgoederen bleef in afstand beperkt tot maximaal 25 kilometer, terwijl dit bij 29 procent van de ritten met andere goederen het geval was.

Van alle over de weg vervoerde bouwgoederen in 2017 geschiedde 8 procent met buitenlandse vrachtauto’s. Van de andere goederen was dat 16 procent. Bouwgoederen werden voor ruim 83 procent geladen én gelost in Nederland, tegen 70 procent van de andere goederen. Buitenlandse vrachtauto’s mogen vanwege Europese cabotage-wetgeving beperkt ritten maken waarbij zowel wordt geladen als gelost in Nederland. Van de 10,5 miljoen ton bouwgoederen die buitenlandse vrachtauto’s vervoerden, passeerde dan ook het overgrote deel (98 procent) de Nederlandse grens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer