Ga naar hoofdinhoud

Omzetwaarde transport daalt met 7,2 procent

De transportsector krijgt harde klappen in 2009. De omzetwaarde daalt dit jaar met 7,2 procent. Alleen de groothandel (- 7,5 procent) en de industrie (- 11,8 procent) hebben nog meer last van van de financiële crisis en de wereldwijde recessie. Dit blijkt uit de Cijfers & Trends sectorprognoses 2009 van Rabobank.

recessie_schemaDe door Rabobank voorspelde krimp van de Nederlandse economie met 4 procent in 2009 raakt nu bijna alle sectoren. De economische tegenwind door de financiële crisis leidt tot een negatieve binnenlandse dynamiek. Dat betekent een lagere investeringsbereidheid, een hogere werkloosheid en dalende consumentenbestedingen. Hierdoor daalt de omzetwaarde in 2009 gemiddeld over alle sectoren met bijna 5 procent (2008: plus 5,5 procent). Per sector zijn de vooruitzichten als volgt.
Veel bedrijven in de chemie, metaal- en elektrotechnische industrie zijn sterk exportgericht en maken deel uit van internationale productieketens. De Nederlandse goederenuitvoer bestaat voor circa 45 procent uit industriële producten. Vraaguitval in het buitenland leidt dan automatisch tot productieverlies in Nederland. Als reactie neemt ook de investeringsbereidheid bij producerende bedrijven sterk af. Vooral de producenten van kapitaalgoederen (machine-industrie, transportmiddelenindustrie et cetera) én hun toeleveranciers ervaren hier duidelijk de gevolgen van. Eigenlijk kan binnen de industrie alleen de foodindustrie zich op dit moment enigszins aan het wereldwijde ‘domino-effect’ in de economie onttrekken. Breed herstel in de sector kan pas weer plaatsvinden bij aantrekken van het wereldhandelsvolume en het herstel van vertrouwen bij zowel producenten als consumenten.
De transportsector is handels- en productieafhankelijk. Door de geringere wereldvraag naar goederen valt er minder te vervoeren. De concurrentie zal zo verhevigen en vrachttarieven komen weer onder druk te staan. Vervoer over land en water krijgt zware volumedalingen voor de kiezen. Binnen het wegvervoer worden vooral het internationale beroepsgoederenvervoer, bouw- en industrietransport en verhuizers geraakt. Distributeurs in de food- en agri merken beduidend minder van de krimp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer