Ga naar hoofdinhoud

Ondernemers kunnen fluiten naar compensatie voor gesloten Wantijbrug en Botlekbrug

Transportbedrijven die getroffen werden door de gelijktijdige renovatie van Wantijbrug als de Botlekbrug lijden daardoor een zo geringe omzetschade dat de kans klein is dat ze in aanmerking komen voor nadeelcompensatie.

Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen. Eerder al had TLN-voorzitter Elisabeth Post de gelijktijdige renovatie betiteld als ‘prutswerk van de bovenste plank’. De minister zegt dat het geen bewuste keus is om de renovaties tegelijkertijd te laten plaatsvinden, maar door vertraging van de renovatie van de Wantijbrug is een situatie ontstaan waarbij de werkzaamheden aan de Wantijbrug samenvallen met de werkzaamheden aan de Botlekbrug. Er is gekeken naar alternatieven, maar die bleken niet haalbaar. “Er is op bestuurlijk niveau  geen contact geweest met TLN. Dat had wel gemoeten”, geeft de minister toe.

Bij dergelijke kwesties is er voor getroffen transporteurs vaak een nadeelcompensatieregeling. Ook in dit geval is die aan te vragen. Succes daarin is volgens de minister niet te verwachten. “Getroffen bedrijven kunnen een beroep doen op de schade- en nadeelcompensatieregeling van Rijkswaterstaat. Er moet echter sprake zijn van aanzienlijke omzetschade om hiervoor in aanmerking te komen. De verwachting is dat hiervan in deze situatie geen sprake zal zijn.

Rijkswaterstaat spreekt op korte termijn met TLN als vertegenwoordiger van de ondernemers over deze kwestie, deelt de minister nog mede.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer