Onderzoek naar CargoBeamer terminal Westland • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar CargoBeamer terminal Westland

Het Cluster Agrologistiek Westland, CargoBeamer en Ballast Nedam gaan gezamenlijk onderzoek doen naar de mogelijkheden van een CargoBeamer terminal voor het Westland. Met deze innovatieve terminaltechniek is het mogelijk om vrachtwagentrailers/opleggers efficiënt uit te wisselen tussen de weg en het spoor. De drie partijen hebben hiervoor een intentieovereenkomst ondertekend tijdens de Fruit Logistica 2015 in Berlijn.

cargobeamer

De terminaltechniek van CargoBeamer maakt het mogelijk om opleggers veilig en kostenefficiënt te vervoeren via het spoor. Hiervoor hoeven geen technische aanpassingen aan de opleggers te worden gedaan of containerkranen te worden ingezet. De terminal is modulair ontworpen en kan meegroeien met de gevraagde capaciteit. Dit maakt het mogelijk om een zeer grote groep vrachtverkeer, die nu is aangewezen op de weg, per spoor te gaan vervoeren. Hierdoor wordt de Europese railinfrastructuur voor goederen vervoer beter benut. Goederenvervoer over lange afstanden per spoor is sneller en veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan wegtransport. De reductie van CO2-uitstoot kan oplopen tot circa 70% en het energieverbruik wordt verminderd met 60%.

Verkeersdruk verminderen

Snel en energiezuinig transport zijn belangrijke voorwaarden voor de distributie van versproducten uit het Westland. De agrologistieke dienstverleners in het Westland zorgen voor snelle levering van veelal gekoelde producten met een beperkte houdbaarheid. Over een afstand van 1.000 km kan met wegtransport binnen 16 uur worden geleverd. Vooral Duitsland, Oost-Europa en Groot-Brittannië vormen een belangrijke afzetmarkt voor de producten uit het tuinbouwhart van Nederland. Daarmee is ook het handhaven van de bereikbaarheid van de regio Westland van groot belang. Een CargoBeamer terminal zou de dagelijkse stroom van vrachtverkeer van en naar het Westland kunnen terugdringen en de verkeersdruk in de regio Rotterdam verminderen.

Cluster Agrologistiek Westland, CargoBeamer en Ballast Nedam werken samen vanuit de gedeelde visie dat transport van goederen met meerdere vervoersmiddelen (intermodaal transport) de bestaande infrastructuur beter en efficiënter kan benutten, om ook in de toekomst bereikbaarheid te garanderen.

 

7 reacties op “Onderzoek naar CargoBeamer terminal Westland

  • […] het mogelijk om vrachtwagentrailers/opleggers efficint uit te wisselen tussen de weg en het …http://nlttm-capellania.savviihq.com/nieuws/onderzoek-http://feedproxy.google.com/~r/Duur […]

  • nab

    Ongeveer 40 jaar geleden had de hr. WALDA in Rotterdam dit idee al , maar het is toen nergens toegepast.

  • arnold

    Dan heeft de hr Walda dat 40 jaar geleden heel mooi bedacht, hij had allen DB schenker waarschijnlijk niet als financier. Het zal rangeer; laad en lostijden enorm verkorten en ook binnenlandse lijndiensten met de trein interessant maken.

  • arnold

    Bij het systeem van Walda, wat enorm op het systeem van modalohr lijkt, moet de trein er zijn. Bij CargoBeamer kan er afgekoppeld worden en kan de chauffeur door. Laden met het modalohr-systeem gaat ook nog snel maar hier is een grotere oppervlakte voor nodig. Zweden hebben de Megaswing ontwikkeld waarbij dit ook kan.
    Voordeel van Cargobeamer is dat je de trailer ook met de kraan kan verplaatsen op lokaties waar het cargobeamer systeem niet aanwezig is.

  • hj

    is inderdaad door ontwikkeling van een al meer als 40 bestaand idee .
    er bestond toen al een Belgisch/Frans systeem dat ook proef heeft gereden.
    nadeel van dit/deze systemen is dat bij de trailers de Chassis zwaarder uitgevoerd moeten worden om de trek en rem krachten van de hele trein op te kunnen vangen .
    ook moet de achterover bouw van de trailers aangepast worden Ivm.bevestiging op trein dolly .
    deze problemen nekte 40 jaar geleden project al , dus zo zal het nu ook wel weer gaan

  • arnold

    We zijn nu natuurlijk wel verder met standaard trailermaten e.d. De kosten zullen bepalen of het uitvoerbaar is, technisch geloof ik er in. Het zou ook een oplossing zijn voor het vervoer van machines/materieel tot 4.00m hoog. Zonder trailer kan het systeem als pallet gezien worden,bij aankomst hoeft de trein niet te wachten op een zware kraan om te lossen.

  • arnold

    @hj, dit systeem werkt met een losse drager het chassis van de trailer wordt niet extra belast. de kingpin wordt alleen gebruikt voor de zekering op de trein.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer