"Ongewenste bijverschijnselen rij- en rusttijden" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Ongewenste bijverschijnselen rij- en rusttijden”

De nieuwe Europese rij- en rusttijden voor wegtransport leiden tot meer effectieve rust maar ook tot heel wat frustraties en ongewenste neveneffecten. Dat is de conclusie van een onderzoek dat STV-Innovatie & Arbeid, een onderzoekscel binnen de Vlaamse onderzoeksinstelling SERV, maandag presenteerde in samenwerking met de werkgeversorganisaties en vakbonden uit de Vlaamse transportsector.

ChauffeurSinds april 2007 is een nieuwe Europese verordening voor de rij- en rusttijden van kracht. De wijzigingen aan de rij- en rusttijden zijn eerder beperkt. Door de uitgebreidere controles, de strengere boetes en de striktere tijdsregistratie met de digitale tachograaf passen bedrijven en chauffeurs de regels beter toe. Hierdoor komen de knelpunten beter aan het licht.
Ondanks het bestaan van één Europese verordening en Europese richtsnoeren verschillen de controles erg. Verschillen in: wat en hoe wordt gecontroleerd, welke sancties en de interpretatie van de regels. Ook binnen ons land zijn er verschillen tussen controlediensten en tussen individuele controleurs.

De strikte toepassing van de regels geeft de chauffeurs meer rust. Toch leidt dit ook tot ongewenste neveneffecten. Soms overnachten chauffeurs op een parking op een uurtje van thuis of op een parking die niet de nodige voorzieningen heeft. Uit angst voor boetes op de rij- en rusttijden parkeren vrachtwagens soms op op- en afritten van overvolle parkings. Of ze zetten zich op de pechstrook tijdens een file omdat ze anders de bestemming of parking niet halen binnen hun rijtijd. Bovendien is een chauffeur vaak verplicht te stoppen als hij nog niet vermoeid is maar ook om te rijden wanneer hij wel moe is. Zo valt bij een transport over lange afstanden en meerdere dagen de rijtijd afwisselend overdag en ’s nachts. Dit is niet bevorderlijk voor het bioritme.

Tot slot ervaart de sector ook oneerlijke concurrentie doordat nog niet iedereen is overgeschakeld op de digitale tachograaf die meer rijtijd registreert. Sommige transportbedrijven omzeilen de verordening door lichte voertuigen te gebruiken (door vrachten op te splitsen of zelfs te overladen) of door landbouwvoertuigen te gebruiken.

Lees hier het complete rapport van de SERV

 Rapport Rij-en Rusttijden SERV.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer