Ga naar hoofdinhoud

‘Online shoppen noodzaakt aanpassing logistiek’

De online winkelmarkt is de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid en deze groei zet de komende vijf jaar onverminderd door. De groei noodzaakt bedrijven om hun processen slimmer te organiseren, ook de logistieke. De aflevering van bestellingen zorgt voor veel drukte in woongebieden. Dit alles blijkt uit onderzoek van TNO naar online winkelen, in opdracht van de stichting ‘Nederland is Logistiek’.
pakketpostTNO deed in opdracht van ‘Nederland is Logistiek’ een onderzoek onder bedrijven en consumenten naar hun ervaringen met internetwinkelen en hun voornaamste uitdagingen en verwachtingen voor de toekomst. Meer dan 63 procent van de respondenten besteedt op dit moment tussen de 1 en 5 procent van de maandelijkse uitgaven online. 40 procent verwacht echter in de toekomst meer online te winkelen dan bij fysieke winkels. Bedrijven zullen daarom hun processen veel slimmer moeten organiseren om de toekomstige groei aan te kunnen.

 Uit het onderzoek blijkt dat consumenten en bedrijven zeer tevreden zijn over de levertijd van de producten (70 procent). Toch blijkt ook dat er nog best veel fout gaat bij de aflevering en met name ook de informatievoorziening over de aflevering. Door de in het onderzoek geconstateerde verwachte doorlopende groei in internetwinkelen zal de uitdaging om de tevredenheid van consumenten te behouden – en tegelijkertijd problemen beter op te lossen -vele malen groter worden.

 “Nederland is sterk in logistiek. De groei van internetwinkelen betekent voor bedrijven echter dat ze hun processen veel slimmer moeten organiseren. De favoriete aflevermethode van internetaankopen, zo blijkt uit het onderzoek, is nog steeds thuisbezorging (90 procent). En zelfs als de verwachte stijging slechts ten dele plaatsvindt, betekent dit al aanzienlijk meer drukte van verschillende leveranciers die hun goederen afleveren”, zegt Peter van der Meij, voorzitter van Stichting ‘Nederland is Logistiek’. Van der Meij vervolgt: “De ontvanger is lang niet altijd aanwezig, dus moet er een oplossing zijn om die producten ergens in de buurt kwijt te kunnen. Als we de verkeersdrukte tegen willen gaan, dan moeten verschillende leveranciers veel meer gaan samenwerken. Zodat de consument die bij drie verschillende partijen wat bestelt, maar één busje voor de deur heeft staan op één aflevermoment. Intussen willen de consumenten niet dat de prijs stijgt en geven consumenten aan dat één van de huidige grootste problemen veroorzaakt worden door slechte retourlogistiek (48 procent); ze willen makkelijker hun product kunnen ruilen. Combineer deze factoren maar eens tot een goede en goedkope oplossing voor alle partijen. Dit is echt een kwestie van slim organiseren.”

TNO constateert dat niet afleverbare zendingen veel tijd en geld kosten en een onnodige belasting voor buurten en milieu zijn. Ze geven aan dat de sector nu voorbereidingen moet treffen voor de toekomst. Een aantal voorbeelden van ontwikkelingen:

  • Inzet van ICT ten behoeve van veel betere communicatie tussen consument en leverancier of logistieke dienstverleners over exacte aflevermoment- en plaats.
  • Supermarkten, cafés of sportclubs in de buurt die open zijn in de avonduren kunnen functioneren als aflever- en ophaaladres.
  • ‘Woonwijkkluisjes’ voor kleinere producten: deze kunnen beleverd worden als er niemand thuis is, en de consument kan zijn bestelling er uithalen wanneer hij wil.
  • Meer lokale opslagcentra (bijvoorbeeld voor grotere producten als een koffiemachine of stofzuiger) aan de rand van een stadsdeel waar zowel de chauffeur als de consument terecht kunnen.
  • De bevoorrading van winkelstraten lijkt intussen ook sterk te veranderen. Als consumenten online bestellen, maar het product wel willen ervaren, gaan ze naar een winkel. Die winkel wordt dan meer een ‘beleving’, een showroom, de levering kan dan buiten de winkel om worden afgehandeld.

Download hieronder het volledige rapport van TNO.

 TNO_Online-winkelen-in-Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer