De Europese Commissie heeft nieuwe EU-normen en procedures goedgekeurd ter ondersteuning van de ontwikkeling van een netwerk van veilige en beveiligde truckparkings in de hele EU. Het initiatief is bedoeld om de rustomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren en hen te beschermen tegen geweld en ladingcriminaliteit.
Europees commissaris voor vervoer Adina Vălean: “Ons wegennet beschikt niet over voldoende veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens. We nemen nu concrete stappen om ervoor te zorgen dat beroepschauffeurs in de EU in goede omstandigheden kunnen werken en rusten langs de Europese wegen. De normen die we vandaag vaststellen, zullen er niet alleen voor zorgen dat chauffeurs toegang hebben tot alle nodige voorzieningen, maar zullen ondernemers ook in staat stellen het veiligheidsniveau te kiezen dat zij voor hun lading nodig hebben. Zij vormen een aanvulling op ons voorstel tot herziening van het trans-Europees vervoersnetwerk, waarin wij van de lidstaten verlangen dat zij zorgen voor veilige en beveiligde parkeerterreinen langs het TEN-V-netwerk, met een onderlinge afstand van maximaal 100 km. Het belang van beroepschauffeurs voor de samenleving kan niet genoeg worden benadrukt. Het is van essentieel belang dat wij hun fatsoenlijke en veilige arbeidsomstandigheden bieden.”
In de nieuwe EU-normen worden parkeerterreinen ingedeeld volgens vier veiligheidsniveaus: brons, zilver, goud en platina. Hierdoor kunnen exploitanten het beveiligingsniveau kiezen dat zij nodig hebben, afhankelijk van de waarde van de goederen die zij vervoeren.

Het veiligheidsniveau wordt bepaald door de veiligheid van 1) de perimeter, 2) het parkeerterrein, 3) de in- en uitgangen en 4) de procedures voor het personeel. Zo kan een gecertificeerde bronzen parkeerplaats een terrein beveiligen door videobewaking van bepaalde gebieden, terwijl een platina parkeerplaats wordt bewaakt door personeel dat te allen tijde ter plaatse is en gebruik maakt van aanvullende beveiligingsmaatregelen, zoals kentekenherkenningstechnologie bij de in- en uitgangen.
Ongeacht het beveiligingsniveau moet een veilig en beveiligd parkeerterrein er ook voor zorgen dat bestuurders toegang hebben tot alle noodzakelijke faciliteiten, zoals douches, toiletten, faciliteiten om eten en drinken te kopen, en internetverbinding.
In 2019 bleek uit een studie van de Commissie dat er een tekort is aan 100 000 overnachtingsparkeerplaatsen voor zware bedrijfsvoertuigen, alsook een gebrek aan veilige en beveiligde parkeerterreinen: van de 300 000 beschikbare plaatsen bevinden zich er slechts 7 000 in gecertificeerde beveiligde parkeerterreinen.
Om aan de vraag te voldoen, financiert de Commissie de ontwikkeling van veilige en beveiligde parkeerterreinen via de Connecting Europe Facility voor vervoerDeze link in een andere taal bekijken— (CEF). Tussen 2014 en 2019 werden 65 parkeerterreinen geselecteerd voor steun, hetzij voor de verbetering van bestaande parkeerterreinen, hetzij voor de aanleg van nieuwe parkeerterreinen. In het kader van de oproep tot het indienen van voorstellen voor de CEF-Vervoer voor 2021 wordt 250 miljoen euro extra beschikbaar gesteld om nog meer projecten in de hele EU te ondersteunen.
In december 2021 heeft de Commissie ook een herziening van de TEN-V voorgesteld, waarbij de lidstaten worden verplicht ervoor te zorgen dat er langs het TEN-V-netwerk veilige en beveiligde parkeerterreinen beschikbaar zijn, met een maximumafstand van 100 km tussen elk van die parkeerterreinen.