Ga naar hoofdinhoud

‘Maak uitzondering voor 45 uurs rust in cabine’

Partijen uit het MIRT-programma Goederenvervoercorridors (TLN, Evofenedex, Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant en Gelderland) hebben de minister opgeroepen om de lange rust in de cabine alsnog mogelijk te maken. Een brief is naar de minister en de Tweede Kamer gestuurd.

Het totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine betekent een ernstige rem op de ontwikkeling van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen. TLN heeft een uitzondering op het verbod in de afgelopen jaren al bepleit in Brussel. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een voorstel van Wim van de Camp in het Europees Parlement om dit mogelijk te maken. Helaas is dit onlangs weggestemd in het Europees Parlement.

Met de onderhandelingen tussen (het nieuw gekozen) Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie in het vooruitzicht, verzoeken de partijen de minister toch een mogelijkheid te creëren voor deze optie. TLN, evofenedex, Havenbedrijf Rotterdam en de provincies zijn ervan overtuigd dat het verbod ertoe zal leiden dat er een rem komt op de verdere ontwikkeling van beveiligde parkings met goede voorzieningen.

De sector heeft deze voorzieningen hard nodig, omdat het tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg heeft dat chauffeurs grote moeite hebben tijdig hun pauzes en rust te genieten. Negatieve gevolgen zijn ook dat er overlast is voor de omgeving doordat er gerust wordt op plaatsen zonder voorzieningen en dat de transportcriminaliteit en inklimmers teveel ruimte krijgen.

Truckparkings zijn belangrijk om de chauffeurs in betere omstandigheden van hun rust te laten genieten, hetgeen ook de bedoeling is van het Mobiliteitspakket (het pakket maatregelen waarmee het Europees parlement onlangs heeft ingestemd). Daar hoort ook bij dat zij regelmatig naar huis keren zodat ze niet maandenlang onderweg zijn. Daarin voorziet het Mobiliteitspakket ook, via een verplichting regelmatig naar huis te keren. Daar mag ook niet aan getornd worden. Maar de tijd dat zij onderweg zijn, moeten zij wel fatsoenlijk kunnen rusten. Een verbod op het rusten in de cabine werkt echter alleen als er goede alternatieven voor handen zijn.

De partijen die vragen de minister ook, als zij geen kans ziet aan dit pleidooi te voldoen, welke alternatieven zij ziet voor de sector. Want waar kan de chauffeur slapen terwijl zijn vrachtauto veilig staat geparkeerd? Woensdag 22 mei debatteert de Tweede Kamer over de kwestie.

2 reacties op “‘Maak uitzondering voor 45 uurs rust in cabine’

  • Het is of allemaal of niemand.
    Het is of overal of nergens.
    Het is of alle landen of in geen 1 land. En niet: ja chauffeurtje hier geld dat niet. En snel een 10 uur rij besluit. En dat ze nergens in geen 1land een boete uit kunnen schrijven van een overtreding van 1 dag geleden.

  • Willem

    Er veranderd gewoon nix
    De grote jongens moeten de troep goedkoop op de plaats van bestemming hebben dus zijn er slaven en ja knikkers nodig

    Iedere keer doet men alsof er nog iemand opkomt voor een fatsoenlijke manier van werken en een menswaardig bestaan

    Grote leugenaars met een vergadercultuur zijn het en verder niks

    Iedereen en rad voor de ogen draaien en lekker belangrijk doen zonder verstand van zaken te hebben dat is het en niks anders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer