Om vooral de nachtelijke aanvoer van producten te spreiden, werkt bloemenveiling Plantion vanaf nu met slottijden. Elke vervoerder moet voortaan een half uur ‘boeken’ om zijn goederen te lossen. Het voordeel hiervan is dat hij direct kan lossen en binnen een half uur weer de weg op kan. Meer spreiding helpt Plantion de producten efficiënter en met meer aandacht gereed te maken voor het veilen.
Het reserveren van een slottijd werkt als volgt: de vervoerder die producten bij Plantion wil lossen, logt in op de webportal van waaruit hij de Time Slot Management-app opent. In deze app volgt de vervoerder enkele stappen en selecteert hij een half uur in het overzicht van beschikbare slottijden. Op het afgesproken tijdstip dockt hij aan bij Plantion en meldt hij zich bij een logistiek medewerker die waar nodig assistentie kan verlenen. Het proces van lossen en het laden van eventuele retourvracht neemt zodoende maximaal een half uur in beslag. Chauffeurs die onderweg naar Plantion vertraging oplopen of vergeten zijn een slottijd te reserveren, mogen wel lossen maar zijn afhankelijk van nog beschikbare tijden. De webportal en de app zijn ontwikkeld door Boltrics, een gespecialiseerde softwareontwikkelaar voor logistieke dienstverleners.
Plantion neemt deze maatregel vanwege de toegenomen drukte in de nachtelijke aanvoer. Vooral tussen 03.00 en 05.00 uur was er regelmatig sprake van een piek, waarin het uiterste werd gevraagd van de logistieke capaciteit. In een korte periode moesten veel ladingdragers gereed worden gemaakt voor het veilen om 06.00 uur. En er was weinig tijd om consequent alle producten te fotograferen.

Plantion hanteert al jaren een deadline voor de nachtelijke productenaanvoer (04.00 uur). Maar steeds vaker arriveren transporteurs later, soms zelfs pas tijdens het veilen. De piek ligt tussen 03.00 en 05.00 uur, dan komt gemiddeld 25 procent van de ladingdragers”, zegt projectleider Eelco van der Vegt. Door de invoering van Time Slot Management wil Plantion de aanvoerpiek uitsmeren over de nacht. “Dat moet voor meer ruimte zorgen in het logistieke proces. Nu moeten medewerkers zich vaak haasten om de ladingdragers klaar te maken voor het veilen. Dat vergroot de kans op fouten en dat willen we natuurlijk niet. Daarnaast hebben we tijd nodig om alle producten en partijen door de fotostraat te laten gaan. De foto’s plaatsen we op de pagina Klokaanbod van PDM, zodat kopers digitaal kunnen schouwen.”
Plantion verwacht dat het werken met slottijden een positief effect zal hebben op de kwaliteit en efficiëntie van het logistieke proces. Het is overigens niet de enige maatregel om de aanvoer meer te stroomlijnen. Plantion vraagt vervoerders ook om producten voor bemiddeling overdag aan te voeren. En bij het aanvoeren voor huurders van boxen en het groothandelscentrum moeten chauffeurs gebruik maken van de desbetreffende docks.
Foto’s: Plantion
Lekker makkelijk.. Problemen naar de vervoerder verschuiven.. Zolaay er zijn.. Zoniet dan heb je pech.. Geen garantieeer als het langer duury