‘Multi-brand platooning is klaar voor standaardisatie’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Multi-brand platooning is klaar voor standaardisatie’

Het Ensemble consortium voor truckplatooning, onder leiding van TNO, heeft vorige week zijn 46 maanden durende proefproject afgesloten. Het evenement was een gelegenheid om de verwezenlijkingen en resultaten van het project te bespreken met deskundigen en sprekers van hoog niveau, en zo bij te dragen tot het debat over de invoering van “multi-brand platooning” in Europa. De conclusie is dat Europa daar zo goed als klaar voor is.

In het kader van het Ensemble-project werd een “multi-brand platooning”-technologie ontwikkeld en toegepast in een live-omgeving, waarover alle toonaangevende Europese vrachtwagenfabrikanten het eens waren geworden. De specificatie van een ad hoc voertuig-voertuig (V2V) communicatieprotocol was het sleutelelement om te zorgen voor het juiste gedrag in elke verkeerssituatie van elke vrachtwagen in het peloton.

Ensemble heeft ook twee platooningfuncties voor vrachtwagens gedefinieerd: platooning als ondersteunende functie (PSF) en platooning als autonome functie (PAF). PSF is gebaseerd op beproefde technologie en is in staat alle verschillende gebruikssituaties in het huidige verkeer aan te kunnen. PAF is alleen in theoretische termen gedefinieerd, maar vormt de tussenstap tussen een ondersteunende functie en een volledig autonome vrachtwagen. In beide gevallen fungeert de V2V-connectiviteit tussen de vrachtwagens als een enabler die bijdraagt tot de automatisering van de volgende voertuigen.

Minstens 15 procent van alle vrachtwagens van het huidige verkeersvolume zou kunnen profiteren van platooning, aangezien zij zich al binnen de volgafstand bevinden die door de Ensemble platooning-ondersteuningsfunctie is gedefinieerd. De digitalisering die platooning mogelijk maakt, vergroot de mogelijkheden voor de wegbeheerders om het vrachtvervoer onder bepaalde voorwaarden te controleren en te reguleren, zodat zij de parameters waarbinnen vrachtwagens op hun wegen rijden, kunnen beïnvloeden. Ook de capaciteit van de wegen en de doorstroming van het verkeer zullen baat hebben bij deze “truck platooning”-technologie, met name wanneer vrachtwagens een groot deel van het verkeer vertegenwoordigen, bijvoorbeeld in industrie- of havengebieden.

De gezamenlijke actie en de uitstekende samenwerking van alle Ensemble-partners hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de technologieën om een veilige inzet van vrachtwagenpelotons op de Europese wegen te garanderen.

“Het door de EU gefinancierde Ensemble-project toont aan dat platooning van vrachtwagens een van de sleutelfactoren is voor duurzaam wegvervoer en effent het pad naar betere logistieke diensten”, verklaarde Georgios Sarros, projectmanager, Horizon Europe Transport, CINEA, Europese Commissie.

“Ensemble, het Europese vlaggenschipproject voor platooning met meerdere merken, heeft bijgedragen tot het concurrentievermogen van de Europese industrie, de verbetering van de energie-efficiëntie van vrachtwagens en het verkeersbeheer”, verklaarde Patrick Mercier – Handisyde, Senior Policy Officer, Future Urban & Mobility Systems, DG RTD, Europese Commissie.

“De volgende logische stap voor ons is nu te verwijzen naar het geharmoniseerde formaat voor de uitwisseling van gegevens voor platooning dat in Ensemble is ontwikkeld”, specificeerde Antony Lagrange, teamleider Automated/Connected vehicles and Safety DG GROW, Europese Commissie.

“Na bijna vier jaar van onderzoek en ontwikkeling heeft Europa nu een gemeenschappelijke oplossing gecreëerd die klaar is voor standaardisatie. Dit betekent een belangrijke stap voorwaarts in de richting van verbeterde verkeersveiligheid, efficiëntie en verminderde brandstofuitstoot. Als TNO zijn we er erg trots op hieraan een belangrijke bijdrage te hebben geleverd”. Dr. Marika Hoedemaeker, Ensemble projectcoördinator, TNO verklaarde.

“Platooning brengt de componenten connectiviteit en automatisering samen in één use case. We hadden de eer om dit project vanaf het begin mede te sturen met de European Truck Platooning Challenge, georganiseerd door het Nederlandse voorzitterschap van de EU in 2016. Het project heeft extra inzichten in technologie en innovatie opgeleverd. Het was ook een inclusief project met alle relevante marktpartijen”, aldus Joost Vantomme, CEO ERTICO-ITS Europe.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer