Ga naar hoofdinhoud

Betere tijden voor digitale tachograaf

Dik vier jaar na invoering van de digitale tachograaf, en ongelooflijk veel problemen rond het apparaat, is er hoop op betere tijden. Niet alleen werkt fabrikant VDO aan steeds betere techniek en uitleesmogelijkheden van de DTCO 1381, ook de wet- en regelgeving wordt aangepast. Daarnaast wordt gewerkt aan duidelijkere handleidingen en kunnen handhavers makkelijker hun werk doen.

VDO DTCO 1381Dat blijkt uit diverse workshops die TTM.nl de afgelopen dagen volgde bij tachograaf-marktleider VDO. De nu vijf jaar oude wetgeving rond de digitale tachograaf wordt vanaf oktober dit jaar herzien. De veranderingen moeten (pogingen tot) manipulatie met de gever tegengaan. Verder wordt het werkgeheugen in de digitale tachograaf vergroot en moet de bedieningseenvoud van het systeem beter worden voor zowel de chauffeur als de wagenparkbeheerder die de tachograaf moet uitlezen. In de iets verdere toekomst moet de transportsector als het aan Brussel ligt, rondom de digitale tachograaf kunnen rekenen op steeds meer slimme oplossingen voor telematica en fleet-management.

Het Continental-concern, dat met de DTCO 1381 van het merk VDO wereldwijd de meeste voertuigen heeft uitgerust, juicht deze ontwikkeling nadrukkelijk toe: “Daarmee is Europa op de goede weg”, zegt Ralf Bosch, bij Continental de deskundige bij uitstek voor de wetgeving rondom de digitale tachograaf. “Met deze voorstellen speelt de Commissie in op de technische vooruitgang, maakt men gebruik van de ervaring uit de praktijk en houdt men de digitale tachograaf future proof.”

Los van de maatregelen die de politiek nu doorvoert, heeft VDO de afgelopen jaren niet stilgezeten. Ook binnen het huidige wettelijke kader zijn er al belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Zo kreeg de DTCO vanaf de versie 1.3a naast meer rekencapaciteit en werd het aantal mogelijke print-outs vergroot. Ook biedt de nieuwste DTCO 1381 als optie de zogenaamde ‘Remote Download’: zonder extra werk kunnen de tachograafgegevens daarmee op het bedrijfsterrein via een WLAN-verbinding of wereldwijd via een mobiele-telefoon verbinding automatisch worden overgezonden. Bovendien genereert de DTCO in een vroeg stadium waarschuwingen en legt hij aanvullende gegevens vast die voor het management belangrijk zijn.

Om het even wanneer en hoe de EU-commissie de wetgeving wijzigt, VDO-expert Bosch is er van overtuigd dat het DTCO-platform nog veel meer zou kunnen. Voor Bosch staat het onomstotelijk vast dat de DCTO ook in de toekomst een uitstekende stabiele bouwsteen blijft voor verdere toepassingen. Als de wetgever specificeert, standaardiseert en door de controlerende instanties laat certificeren, zou deze intelligente tachograaf ook taken op het gebied van infrastructuur- of satellietgestuurde tol, voertuigvolging bijv. bij diertransporten, een verbeterde ongevallenanalyse en intelligente transportsystemen voor zijn rekening kunnen nemen. Daardoor zou men in de gehele EU een duidelijke vereenvoudiging, standaardisering en niet in de laatste plaats kostenverlaging kunnen bereiken. “En dat is pas het begin”, aldus Bosch: “want digitale controle-apparatuur wordt in toenemende mate een onderdeel van complexe systemen voor fleet-management en ondersteunt daarmee de verbetering van de efficiency in de transportsector.”

Download

VDO Tis-WEBVDO heeft ook productnieuws te melden. De download-tool voor tachograafgegevens, TIS-Compact, werd volledig herzien. De web-bases oplossing TIS-Web 3.2 is vernieuwd en verbeterd. TIS-Compact III  is vooral toegesneden op bedrijven met weinig voertuigen en is in het dagelijks gebruik niet moeilijker dan een MP3-speler. De VDO TIS-Compact III Key kreeg een veel grotere en vooral snellere chip met een capaciteit voor ongeveer 4.000 downloads. Via de geïntegreerde software kunnen de gegevens zonder ze eerst te downloaden op een computer te allen tijde worden opgevraagd bijvoorbeeld bij een controle. Downloaden kan natuurlijk wel.
Met de komst van het nieuwe TIS-Web 3.2 bouwt VDO de ontwikkeling van de infrastructuur rondom de digitale tachograaf DTCO nog verder uit. Steeds meer transportbedrijven ontdekken dat het digitaal archiveren van alle bestuurders- en voertuiggegevens niet alleen een verplichting is. Het wordt daarmee ook steeds eenvoudiger om te beginnen met elektronisch fleetmanagement. Het volledig vernieuwde TIS-Web 3.2 verkleint de stap van puur alleen archiveren tot het op een slimme manier gebruiken van de opgeslagen gegevens. Met deze nieuwste maatwerkoplossing van VDO is het analyseren van de data makkelijker. Ook is er zo in één keer een veel beter overzicht van de rij- en rusttijden van de chauffeurs. TIS-Web beschikt daarbij ook over een overtredingsmodule die laat zien of chauffeurs de toegestane rijtijden hebben overschreden. Voor een beter overzicht is in TIS-Web 3.2 is een groot deel van de rapportage aangevuld met eenvoudig te begrijpen grafieken. Een andere toevoeging is de pdf-generator die mogelijk maakt afzonderlijke rapporten direct per e-mail te verzenden.

Webinfo 

Een makke van de digitale tachograaf is dat gebruikers, of dat nu ondernemers of chauffeurs zijn, er niet goed mee om weten te gaan. Ter illustratie: 60 procent van de overtredingen met de digitacho komen door onjuist gebruik ervan. VDO werkt aan een betere handleiding, die eventueel ook elektronisch ter beschikking kan worden gesteld via een tweede scherm in de cabine, denk bijvoorbeeld aan dat van de navigatie. Momenteel heeft VDO al een informatieplatform op het internet. Via http://www.dcto.vdo.nl/ kunnen alle gebruikersgroepen van transporteur, chauffeur tot werkplaatsmedewerker uitgebreide informatie rondom de digitale tachograaf opzoeken die voor hem of haar bedoeld is. Desgewenst is via de website ook een gekwalificeerde servicepartner in de nabije omgeving te vinden. Op http://www.dcto.vdo.nl/ staat ook alle documentatie over de wettelijke regelingen rondom de digitale tachograaf. Nieuw is dat alle producten en verkooppunten in Nederland ook online te bekijken zijn via www.vdonl.nl. Hier vindt u een volledig overzicht van de producten, diensten en het laatste nieuws over de digitale tachograaf in Nederland.

Lees meer over de ontwikkelingen rond de digitale tachograaf in de komende TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer