Ga naar hoofdinhoud

Blokland strijdt verder voor eigen rijders

Europarlementariër Hans Blokland (ChristenUnie-SGP) is boos dat mede-Europarlementariërs maandag een voorstel verworpen om de regels voor zelfstandige chauffeurs te verlichten. De werkgelegenheidcommissie van het Europees Parlement verwierp het voorstel van de Europese Commissie, om zelfstandige bestuurders op de weg uit te sluiten van de knellende arbeidstijdenwetgeving.

Chauffeur weer achter het stuurEuroparlementariër Blokland is hierover uitermate ontevreden. “Hiermee laat je veel chauffeurs in de kou staan. De parlementsleden die dit amendement ondersteunen, denken volstrekt niet na over de impact van hun stemgedrag. Dit levert enorm veel bureaucratische rompslomp op voor de zelfstandige chauffeurs.”

Blokland: “De arbeidstijdenwet zou voor veiligheid in het verkeer moeten zorgen. Dit is nooit aangetoond. De rij-en-rusttijdenwet regelt genoeg. Als iedere zelfstandige chauffeur straks zijn administratietijd moet opgeven als arbeidstijd, houdt hij geen uur meer over om op de weg te zitten. Bovendien: wie controleert of een zelfstandig chauffeur na acht uur ’s avonds nog zijn administratie doet? Niemand. De arbeidstijdenwet voor zelfstandigen is een farce.”

Blokland en de transportcommissie adviseerden hun mede-Europarlementariërs daarom om het voorstel op te volgen dat de arbeidstijdenwet voor zelfstandige chauffeurs opheft.

Als het voorstel definitief niet door het Europees Parlement komt, blijft de huidige wetgeving van kracht waarin staat dat de echte zelfstandige chauffeurs per 23 maart onder het bereik van de richtlijn voor arbeidstijden zouden vallen. Uitvoerig onderzoek van de Europese Commissie toonde al eerder de onwenselijkheid hier van aan. De lidstaten sloten daarop een akkoord om met de datum van 23 maart niets te doen en te anticiperen op het voorstel van de Europese Commissie. Maar dat voorstel vond maandag haar einde in de werkgelegenheidscommissie.

Wat Blokland betreft is de strijd nog niet gestreden. Het Europees Parlement als geheel zal het Hans Blokland (CU-SGP europarlement)standpunt van de werkgelegenheidscommissie nog moeten goedkeuren. Blokland blijft in ieder geval doorvechten voor de transportsector. “Ik ga mij ervoor inzetten om de meerderheid van het Europees Parlement er van te overtuigen, dat het verwerpen van het voorstel van de Europese Commissie onverantwoord is.”

De ontstane situatie maakt Blokland zo bezorgd, dat hij vragen stelt aan de Europese Commissie over hoe zij de toekomst van de echte eigen rijders ziet. “De lidstaten hebben afgesproken om op 23 maart niet over te gaan tot controle van de arbeidstijd van zelfstandige bestuurders zonder personeel, hangende de behandeling van het voorstel van de Europese Commissie. Wat gebeurt er als het standpunt van de werkgelegenheidscommissie ook definitieve steun van het Parlement krijgt. Hoe zorgt de Europese Commissie voor goede, correcte en redelijke handhaving? Daarnaast beoogde het voorstel van de Europese Commissie het probleem van de schijnzelfstandigen Europees op te lossen. Wat is de Europese Commissie met deze groep personen van plan?”. De Europarlementariër hoopt zeer spoedig antwoord te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer