Ga naar hoofdinhoud

Branche betreurt besluit 48-urige werkweek

Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en KNV betreuren het besluit van het Europees Parlement om zelfstandige chauffeurs niet uit te sluiten van de 48-urige werkweek. De organisaties vinden het principe onjuist om een ondernemer te binden aan een maximaal aantal uren dat aan de onderneming mag worden besteed. Bovendien wordt de verkeersveiligheid niet verbeterd door ondernemers te houden aan het arbeidstijdenbesluit.

Digitale tachograafZelfstandige ondernemers maken meestal meer uren dan de gemiddelde werknemer. Dat ligt besloten in het feit dat zij naast het uitoefenen van het beroep, ook ondernemerswerkzaamheden verrichten zoals administratie en acquisitie. “Het beperken van arbeidstijden zou voor deze zelfstandigen een beperking in hun ondernemersactiviteiten betekenen. Hiermee zou het ondernemerschap in deze sector, als enige sector in Europa, zwaar benadeeld en tegengewerkt worden”, vinden EVO, TLN en KNV.

Voor alle beroepschauffeurs, of zij nu in loondienst zijn of als zelfstandige ondernemer opereren, geldt de rij- en rusttijdenverordening. In deze verordening zijn de dagelijkse maximale rijtijden minutieus voorgeschreven. Op overtreding van deze regels staan hoge boetes. “Het invoeren van arbeidstijden voor zelfstandige ondernemers in het goederenvervoer over de weg voegt niets toe of af aan de verkeersveiligheid; deze wordt al gewaarborgd door de rij- en rusttijdenverordening. Door zzp-ers te houden aan de 48-urige werkweek zou voor de ondernemers bovendien een adminstratieve lastenverzwaring ontstaan, terwijl het voor lidstaten in praktijk onmogelijk is om de regels te handhaven”, aldus de organisaties. 

De organisaties benadrukken dat het niet gaat om een definitief besluit, maar dat de besluitvorming wel een paar stappen terug wordt gezet. Nu het Parlement zelfstandige chauffeurs niet wil laten uitsluiten van de 48-uursregel moet de Commissie met een nieuw voorstel komen. Dat voorstel wordt pas na de Europese verkiezingen verwacht.

De reactie van ZZP Nederland is ook niet mals: “Wat is er onderhand nog zelfstandig aan het zzp chauffeurschap? Als je je als zzp chauffeur uit de naad wilt werken omdat je het geld goed kan gebruiken, of omdat je gewoon erg van je werk houdt, wordt je hierin tegengewerkt. Van de zotte. In geen enkele andere branche is het zo dat de overheid voor zzp´ers bepaalt hoe lang zij mogen werken. Ik zou het nog snappen als de veiligheid op de weg in het geding zou zijn, maar dit is beslist niet het geval. Een zzp chauffeur dient zich ook gewoon aan de rij- en rusttijden te houden. Weer een bizarre maatregel, die ook weer eens erg moeilijk te controleren is. Mede omdat in die 48-urige werkweek ook de tijd voor de administratie zit. Is er ook al een boetebeleid bepaald?” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer