CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel wil de lange lijst met projecten uitbreiden die als onderdeel van de zogeheten Crisis- en herstelwet versneld moeten worden uitgevoerd. Hij wil de economie stimuleren, maakte hij duidelijk in het debat over de Prinsjesdagplannen in de Tweede Kamer.
Het gaat om zes verkeersprojecten: de rotonde bij Joure, de N35 (Zwolle-Enschede), de N31 door Harlingen, het stationsgebied van Breda, de Flevolijn tussen Lelystad en Schiphol, en de ringweg rond Parkstad in Zuid-Limburg. Ook de demonstratieprojecten voor afvang en opslag van CO2 zouden vaart moeten krijgen. Van Geel pleitte daarnaast voor de inzet van privaat geld bij infraprojecten. Zo zouden pensioenfondsen moeten kunnen meedoen aan de financiering van de ondertunneling van de A15 en de aanleg van een windmolenpark bij de Tweede Maasvlakte, beide bij Rotterdam.
Geld zou zeker welkom zijn in Gelderland. De geplande verlenging van de snelweg A15 bij het Gelderse Bemmel gaat namelijk ruim 1 miljard euro kosten in plaats van de eerder geraamde 750 miljoen euro. Dat liet de provincie Gelderland woensdag weten.
De verlenging van de A15 van Bemmel naar de A12 bij Zevenaar is nodig om vooral het verkeer rond Arnhem te ontlasten. De kwestie speelt al jaren in Gelderland. De doortrekking valt vooral duurder uit door gestegen bouwkosten. De snelweg moet via een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal lopen.
De provincie gaat samen met de rijksoverheid bekijken hoe het financiële gat kan worden gedicht, aldus een woordvoerder. De verlenging van de A15 zou in 2016 afgerond moeten zijn. De bouwkosten worden deels terugverdiend door tolheffing.