CDA wil 'supersnelwegen' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

CDA wil ‘supersnelwegen’

Het CDA wil dat er supersnelwegen komen, te betalen uit de opbrengst van de toekomstige kilometerheffing. EVO en TLN zijn positief over het voorstel van de Rouwe.

Sander de RouweTweede Kamerlid Sander de Rouwe is van plan dat aan te kaarten bij minister Camiel Eurlings (Verkeer), in het debat over diens begroting voor 2010. De Kamer buigt zich woensdag en donderdag over die plannen. De CDA’er denkt aan verbreding van bestaande snelwegen met extra stroken aan weerszijden, waardoor het doorgaande verkeer kan worden gescheiden van het afslaande verkeer. ,,De twee uiterste stroken zijn voor de op- en afritten. De middelste om door te kunnen rijden over afstanden van 20 tot 30 kilometer.” Want volgens hem loopt het verkeer in de Randstad ,,goed vast”. De Rouwe maakt zich zorgen over de economische schade die dat veroorzaakt. De minister moet volgend jaar in kaart brengen welke verbindingen in aanmerking komen om supersnelweg te worden. De Rouwe denkt aan de verbindingen tussen economische centra zoals Rotterdam, Utrecht, Schiphol, en Eindhoven. ,,Die zijn heel geschikt om mensen goed door te laten rijden.” ,,Het denken over files staat niet stil met de plannen voor de kilometerheffing”, aldus het CDA-Kamerlid. De aanleg van supersnelwegen is iets voor de volgende kabinetsperiode, te betalen uit het fonds dat wordt gespekt door de opbrengst van de heffing die in 2012 moet beginnen. De Rouwe: ,,Nu gaan de inkomsten uit de vaste autobelastingen overal en nergens naartoe. De inkomsten van de kilometerheffing worden zo teruggegeven aan automobilisten.”

EVO en TLN zijn positief over het voorstel van de Rouwe. Het idee om in- en uitvoegend verkeer te scheiden van doorgaand verkeer is ook iets dat de organisaties al langer bepleiten en is dan ook zeker de moeite waard om te bestuderen. Daarbij verdienen ook mogelijkheden om het vrachtverkeer en het overige verkeer te scheiden – bijvoorbeeld met doelgroepstroken – de aandacht. De organisaties wijzen er wel op dat de opbrengsten van de kilometerbeprijzing ook op de lange termijn volledig aan infrastructuur moeten worden besteed en niet vanwege bijvoorbeeld bezuinigingen weer voor andere beleidsdoelen worden gebruikt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer