Ga naar hoofdinhoud

Duits deel Betuwelijn niet op tijd klaar

Het derde spoor tussen Emmerik en Oberhausen, over een afstand van circa tachtig kilometer, komt vrijwel zeker niet op tijd klaar.

BetuwelijnVolgens een verdrag dat Nederland in 2007 met Duitsland sloot, zou het extra spoor in 2013 klaar moeten zijn. Daar ziet het echter niet naar uit. Een woordvoerder van de Deutsche Bahn zegt dat de uitbreiding van het spoor tussen Emmerik en Oberhausen zich nog in de fase van de planvaststelling bevindt. Dat kan nog duren tot in de loop van 2012. Burgers kunnen nog bezwaar maken. Verwacht wordt dat met name het sluiten van een aantal spoorwegovergangen tot lokale protesten zal leiden. Ook is er nog geen geld beschikbaar gesteld voor de uitbouw van het spoor. Volgens oorspronkelijke ramingen is daar 930 miljoen euro mee gemoeid. De uitbouw van het Duitse spoor wordt op 31 maart besproken tijdens een speciale ‘spoortop’ in Noordrijn-Westfalen. Daar spreken de Duitse minister van Verkeer, Deutsche Bahn en regionale autoriteiten over de spoorplannen.
Extra spoorcapaciteit aan Duitse zijde is noodzakelijk om het groeiende aanbod op de Betuweroute te verwerken. Als de economie aantrekt, wil Keyrail 150 treinen per dag over de Betuweroute laten rijden. Momenteel rijden er 320 per week; eind dit jaar 350 treinen per week, aldus Keyrail.

Bron: De Gelderlander

Eerder op ttm.nl:

Duitse acties tegen Betuwelijn

Minister tekent intentieverklaring

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer