Ga naar hoofdinhoud

EP akkoord met introductie slimme tachografen

Het Europees Parlement heeft woensdag nieuwe specificaties voor digitale tachografen voor vrachtwagens aangenomen. In mei was er al een informeel akkoord tussen het Parlement en de Raad bereikt. De zogenaamde ‘smart’ tachografen zorgen voor het beter naleven van rij- en rusttijd voor chauffeurs. Daarnaast wordt frauderen hiermee moeilijker gemaakt en de veiligheid op de weg verbeterd. TLN is maar gematigd positief over het besluit.

Digitale tachograaf. Siemens“De nieuwe regels vormen een goede balans tussen veiligheid op de weg en arbeidsomstandigheden aan de ene kant en respect voor de privacy en gegevens van de chauffeurs aan de andere kant. Het EP steunt de introductie van de smart tachograaf omdat het leidt tot betere naleving van de regels en omdat het de administratieve last op transportbedrijven vermindert”, zei rapporteur Silvia-Adriana Ticau (S&D, RO).

Zodra de Commissie de technische details heeft vastgesteld, wordt de apparatuur binnen drie jaar in nieuwe voertuigen geplaatst. Na vijftien jaar worden ze opnieuw gemonteerd op alle voertuigen die voor professioneel transport worden gebruikt.

De tachografen meten automatisch de snelheid, afstand en het begin- en eindpunt van de rit. Autoriteiten kunnen de gegevens op afstand controleren om misbruik gemakkelijker op te sporen. Op basis van alleen die data worden geen boetes uitgedeeld, maar door het nieuwe systeem zijn minder wegcontroles nodig.

De regels gelden niet voor vrachtwagens van minder dan 7,5 ton die materialen of machines vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft binnen een straal van 100 km van het hoofdkwartier van het bedrijf. Hiervoor geldt de voorwaarde dat het vervoeren niet de daadwerkelijke baan van de chauffeur is.

Controleambtenaren zullen beter worden opgeleid en uitgerust. Ook gelden strengere eisen voor de werkplaatsen die de tachografen in de voertuigen plaatsen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn ontevreden met de Europese plannen voor een nieuwe digitale tachograaf. TLN en EVO stellen dat de voorgestelde technische upgrade van de tachograaf, die de rij- en rusttijden van chauffeurs digitaal registreert, geen oplossing biedt voor de huidige problemen met het niet geharmoniseerd toepassen van de regelgeving in Europa, met soms absurde en hoge boetes als gevolg.

Het op afstand in de tachograaf kijken mag alleen als selectiemiddel voor een staande houding gebruikt worden. Hierdoor zijn automatische boetes in beginsel uitgesloten. De interpretatieverschillen blijven volgens TLN en EVO echter in stand. Om er zeker van te zijn dat het handhavingsbeleid in lijn met deze wetgeving wordt opgesteld gaan de organisaties daarom in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese instantie van samenwerkende inspectiediensten (ECR). TLN en EVO zijn wel tevreden over het feit dat de nieuwe verordening in de toekomst een einde maakt aan de verklaring van activiteiten (ook wel verlofbriefje genoemd) die een chauffeur bij zich moest hebben na een vakantie. Met deze wijziging wordt een grote administratieve last bij het bedrijfsleven weggenomen.

Eén reactie op “EP akkoord met introductie slimme tachografen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer