Ga naar hoofdinhoud

EU-routekaart naar beter wegvervoer

Europees parlementariër Peter van Dalen (CU/SGP) heeft vrijdag de ‘Routekaart naar 2016’ gepresenteerd, zeven wegwijzers die gebruikt kunnen worden voor een beter wegtransport in Europa op weg naar 2016, het jaar dat Nederland voorzitter is van de Europese Unie. Hij deed dat op een kleine conferentie met belanghebbenden bij Dimetra Transport in Scherpenzeel.

cu1“De eerste helft van 2016, als Nederland EU-voorzitter is, lijkt nog even weg, maar de tijd gaat snel. We willen graag een witboek van misstanden verzamelen, waarmee we nu al aan de slag kunnen teneinde in 2016 echt spijkers met koppen te kunnen slaan”, aldus Van Dalen. “Daarmee kunnen we de belangen van het Nederlands wegtransport in Europa beter verdedigen en de concurrentiepositie sterk verbeteren.”

De ‘routekaart’ gaat in op zeven belangrijke punten. Boven aan de routekaart staat ‘een eerlijke handhaving van sociale wetgeving in de EU’. “Handhaving  is de achilleshiel in het hedendaagse wegtransport. Er moet een einde komen aan onredelijk hoge boetes en diversiteit ervan door de hele EU. Tevens moet er geen discriminatie zijn bij handhaving. De 28 dagen controle zou alleen moeten gelden voor controle van weekendrust en tot slot zou er een geharmoniseerde interpretatie van wetgeving moeten zijn, mede door goede opleiding en nascholing van handhavers”, licht Van Dalen toe.

De LZV mag dan door de Transportcommissie wel weggestemd zijn, Van Dalen wil zich blijven inzetten voor de verdere ontwikkeling ervan, plus de grensoverschrijdende inzet. “Wij gaan de LZV weer op de Europese agenda zetten. En we moeten eerst maar eens af van dat verkeerde imago wat vele politici hebben. Er zijn inmiddels genoeg studies om aan te tonen dat de ecocombi levensvatbaar en efficiënt is.”

Fraude is in het bedrijfsleven in Europa alom aanwezig, en dus ook in het wegvervoer. “Ik ben blij dat Europol een officieel onderzoek instelt naar de fraude met rijbewijzen. Maar dat alleen is niet genoeg. Er moet een effectieve aanpak komen fraude met rijbewijzen, maar ook van die met bestuurderskaarten en identiteitsbewijzen”, aldus Van Dalen.
De wirwar aan rijverboden in de EU is de lijsttrekker van de ChristenUnie en SGP voor de komende EP verkiezingen een doorn in het oog. “Pas er je planning maar op aan. Dat is bijna ondoenlijk. Wij pleiten voor één Europees rijverbod, op zondag, ter vervanging van alle andere nationale rijverboden. De praktijk in Duitsland lijkt me daarvan een goed voorbeeld.”

De open-marktbenadering van Europa als het gaat om goederenvervoer over de weg is een feit. “Een verdere marktopening kan, maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan, want de concurrentiepositie van het Nederlandse vervoer staat nu onder druk. En als het zo doorgaat, wordt het een ratrace naar het afvoerputje”, aldus Van Dalen. “Wat die voorwaarden zijn? Er moet een gerichte aanpak komen van misbruik van de detacheringsrichtlijn. Ook moet de handhaving op de cabotagewetgeving worden aangescherpt. Het versterken van de inspectiediensten zou al heel wat zijn. En hoe gaan we het aanpakken dat een Pool een arbeidsovereenkomst (en salaris) heeft in Polen, maar altijd in en rond Nederland werkt? We willen toe naar de ontwikkeling van een criterium van wat we noemen de ‘reële band’ tussen het toepasselijk recht van de arbeidsovereenkomst en de reguliere werkplek.”
Veel Europese landen heffen tol voor vrachtwagens, maar uniformiteit daarin is ver te zoeken. “Er zijn vrachtwagens met wel zeven verschillende tolkastjes. Dat kan anders. Werk toe naar één Europees technisch systeem voor de inning van tolheffingen. Daarbij hoort de ontwikkeling van een EU certificatieproces voor die systemen, plus de uitsluiting van systemen die zich niet kwalificeren voor dat certificaat.” Als laatste punt op zijn Routekaart stipt Van Dalen aan dat hij zelfstandige chauffeurs in de toekomst niet langer onder de EU arbeidstijdenrichtlijn wil laten vallen.

cu2

Peter van Dalen (midden) overhandigde de Routekaart in een Dimetra truck aan Siebe Riedstra, secretaris-generaal van het ministerie van I&M (rechts). Links staat Dik Methorst van Dimetra Transport

Lees meer over het congres in een van de komende nummers van TTM.nl

Eén reactie op “EU-routekaart naar beter wegvervoer

  • hans

    Beste Peter van Dalen, werk toe naar geen tol in de EU. De consument betaalt de rekening, dus haal het direct bij de consument / belastingbetaler in plaats van via een bureaucratisch omslachtige omweg. Tol is oneerlijk voor consumenten aan de buitengrenzen van de EU, omdat die naar verhouding veel tol in hun aankopen verrekend krijgen. Centrale landen profiteren over de rug van de consumenten aan de buitengrenzen. Tol is terug naar de middeleeuwse tijd van stadsmuren en tolbruggen. Tol begrenst het inverdien vermogen van transportondernemingen, omdat een steeds groter deel van de vrachtprijs afgestaan moet worden. De macht van grote verladers zorgt er vervolgens voor dat de transportsector op deze manier klem word gedreven. Een centraal geregeld tolsysteem zorgt ervoor dat transportbedrijven in de toekomst veranderen in belastinginners, online gemonitord door de EU. Een centraal tolsysteem zorgt samen met de online digitale tachograaf voor het einde van de vrije markt. Krijgt de Duitse staat met zijn logistieke megastaatsbedrijven en niet te vergeten Siemens eindelijk zijn zin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer