'Eurocommissaris Bulc baalt van Nederlandse regering' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Eurocommissaris Bulc baalt van Nederlandse regering’

Een delegatie van Transport & Logistiek Nederland (TLN), een chauffeur die op Engeland rijdt en SP-Europarlementariër Dennis de Jong sprak dinsdag met Eurocommissaris Transport Violeta Bulc over de problemen in Calais. Bulc is teleurgesteld dat minister Schultz van Haegen haar beloofde brief nog niet heeft opgestuurd.

De Jong: “De Eurocommissaris was het eens met de door ons voorgestelde acties. Zij gaat maximale druk uitoefenen op de Britten om hun boetebeleid aan te passen en op zowel de Fransen als de Britten om de voorzieningen bij de Eurotunnel snel te verbeteren. Ze was tegelijkertijd teleurgesteld over het gebrek aan actie door minister Schultz Van Haegen. Eerder hadden beiden een gesprek hierover, maar de toegezegde brief van de minister heeft de Eurocommissaris nog niet ontvangen. Die brief moet er echt deze week nog komen, zodat Bulc verder kan.”

tln-bulc

In de delegatie van TLN zat onder meer Maarten de Graauw, werkzaam bij het internationale transportbedrijf Wim Bosman (Mainfreight). Volgens De Graauw zijn de Britse regels over boetes op zich in orde, maar worden ze verkeerd toegepast: “Als een onderneming bij de Britten is geaccrediteerd en de chauffeurs zich houden aan de Britse gedragscode om verstekelingen tegen te gaan en bovendien alle controles doorlopen, moeten er geen boetes worden opgelegd, als er toch nog een verstekeling aan boord blijkt te zitten.”

Frans de Jong, de chauffeur die zelf drie keer per week via Calais op Engeland rijdt had indringende foto´s meegebracht en was eveneens hoopvol na afloop van het gesprek: “Om de ketting te laten draaien, moet elk schakeltje goed functioneren. In ieder geval is er nu weer een schakeltje gesmeerd.”

Op 17 juli gaat De Jong met wederom een delegatie van werkgevers en werknemers spreken met de autoriteiten in Parijs. Hij sprak met Bulc af de uitkomst van dit gesprek direct aan haar te melden, zodat zij hier zelf ook follow-up aan kan geven. De Jong: “De Eurocommissaris maakte een voortvarende indruk. Zo zegde ze toe nog voor de zomervakantie een horizontale taakgroep in te richten binnen de Europese Commissie om zowel de migratie- als de vervoerskant aan te pakken. De problemen in Calais hebben immers alles te maken met de bredere migratieproblemen waar de EU mee worstelt. Tenslotte ben ik blij dat de Eurocommissaris actie wil ondernemen om bij files op weg naar Calais speciale voorzieningen voor de chauffeurs te treffen zodat ze te eten en te drinken krijgen en van sanitaire noodvoorzieningen gebruik kunnen maken.”

Het eisenlijstje van SP, FNV en TLN zoals het aan de Eurocommissaris is overhandigd:

Strasbourg, 07-07-2015

SP, TLN and FNV ask the Commissioner:

1: To urge the French authorities to ensure that in Calais (1) sufficient police is available to prevent drivers from being threatened by illegal immigrants, (2) customs capacity is sufficiently enlarged in order to eliminate traffic jams and guarantee checks when requested, and (3) access roads are monitored and secured; Asks the Commissioner to explore the possibility of making available European funds for these objectives;

2: In order to ensure the free movement of goods, which Member States have to ensure in accordance with the TFEU, to urge the British authorities to annul the current practice of fining drivers who are carrying migrants, in case they or their companies have been accredited, or in other cases that they have taken all recommended measures. This means that the drivers can show that they have followed the UK checklist, and have gone through all available checks. Also, to urge the British authorities to increase the capacity of the UK Border Force with regard to the juxtaposed controls;

3: To assist the French authorities in every way possible in situations of crisis, as seen last week during the strikes and heath wave, in order to guarantee emergency aid;

4: To assist the French government in times of crisis, by temporarily relaxing enforcement obligations for responsible authorities (for example with regard to legislation on the driving and resting time rules, Regulation (EC) No 561/20061);

5: When requested by British, French, Belgium or Dutch authorities, to facilitate dialogue and coordination between the different national authorities;

6: To ensure that the European Commission takes the problems in Calais and the neighbouring ports into account when implementing its Agenda for Migration;

7: Ask the Commission to call on the French authorities to move the migrants who are currently residing in Calais to open or closed reception centres elsewhere.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer