Ga naar hoofdinhoud

‘Hogere accijns benadeelt overheid zelf ook’

De geplande accijnsverhogingen op brandstof kosten meer dan ze opleveren. Dit stellen EVO, BOVAG, TLN, VNO-NCW en MKB-Nederland woensdag in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer. De organisaties stellen dat de accijnsverhogingen zowel het bedrijfsleven als de overheid honderden miljoenen euro’s kosten.

DieselprijsDe regeringscoalitie en oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP spraken in het Herfstakkoord af om de geplande accijnsverhoging op diesel en lpg, met respectievelijk 3 en 7 cent, door te laten gaan. EVO, BOVAG, TLN, VNO-NCW en MKB-Nederland willen dat de partijen de maatregel terugdraaien.

De voorgestelde accijnsverhoging raakt zowel het bedrijfsleven als de overheid. De transportsector, het verladend bedrijfsleven en tankstations in de grensstreek worden door de accijnsverhogingen geconfronteerd met een nieuwe kostenstijging. Door de groeiende prijsverschillen is het voor tankstationondernemers inmiddels onmogelijk om te concurreren met pomphouders over de grens. Het gevolg is dat 800 tankstations in hun voortbestaan worden bedreigd. Dit is schadelijk voor de werkgelegenheid.

De accijnsverhoging op diesel zorgt voor een lastenverzwaring van 230 miljoen euro in het goederenvervoer. Dit heeft negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid en het broze economische herstel in Nederland. De prijs van lpg ligt door de accijnsverhoging vanaf 1 januari 2014 in Nederland hoger dan in omringende landen. Tankstation-ondernemers in de grensstreek lopen hierdoor 560 miljoen euro per jaar aan omzet mis. Dit ‘weglekeffect’ kost de overheid jaarlijks honderden miljoenen euro’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer